KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Meriliikenteen rikkidirektiivistä kallis lasku teollisuudelle

Rikkipäästöjen tulee direktiivin mukaan laskea Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin Kanaalissa nykyisestä 1 prosentista 0,1 prosenttiin vuodesta 2015 alkaen.

Rikkipäästöjen tulee direktiivin mukaan laskea Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin Kanaalissa nykyisestä 1 prosentista 0,1 prosenttiin vuodesta 2015 alkaen. Kuva: Lehtikuva/ Markku Ulander

Meriliikenteen rikkidirektiivi johtaa toteutuessaan siihen, että Suomessa on varauduttava pahimmillaan jopa 1 200 miljoonan euron vuotuisiin lisäkustannuksiin. Kustannus vastaa suuruusluokaltaan 20 000 työpaikan palkkasummaa.

Hannu Hurme
3.7.2012 17.10

YK:n alainen merenkulkualan järjestö IMO:n teki vuonna 2008 päätöksen, jonka mukaan meriliikenteessä pitää ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja ihmisten terveyden varjelemiseksi alentaa rikkipäästöjä. EU:n alueella IMO:n päätös pannaan toimeen kaikkia jäsenmaita sitovalla direktiivillä.

Direktiivin mukaan rikkipäästöjen tulee laskea Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin Kanaalissa nykyisestä 1 prosentista 0,1 prosenttiin vuodesta 2015 alkaen. Euroopan eteläisillä merialueilla (Välimeri) päästöjen tulee laskea nykyisestä 5 prosentista 0,5 prosenttiin vuodesta 2020 alkaen.

Rikkipäästöjen alentaminen voi käytännössä tapahtua joko käyttämällä vähärikkistä eli nykyistä kalliimpaa polttoainetta, jota on toistaiseksi vain rajallisesti saatavissa, tai asentamalla laivoihin rikkipesureita. Rikkipesureita on toiminnassa vasta joillakin laivoilla, eikä niitä kaikkiin liikenteessä oleviin laivoihin voidakaan asentaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vuoden 2015 alusta sellaiset laivat, jotka eivät täytä rikkidirektiivin määräyksiä, eivät saa seilata Itämeren satamiin. Aikaa siihen on enää alle kolme vuotta.

Merenkulkuala siirtää rikkidirektiivistä syntyvän kustannusten nousun hintoihinsa. Kuljetuspalveluita käyttävälle vientiteollisuudelle tämä tarkoittaa alan oman arvion mukaan jopa 30 prosentin kustannusten nousua.

Liian kireä aikataulu

Työnantajien, palkansaajakeskusjärjestöjen ja maataloustuottajien MTK:n liikenneministeriölle jättämässä vetoomuksessa esitetään rikkidirektiivin voimaantulon lykkäämistä alkamaan pohjoisilla merialueilla eteläisten merialueiden tavoin vuoteen 2020 ja edellytetään valtiovallalta toimia direktiivin aiheuttamien suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä heikentävien vaikutusten lieventämiseksi.

Järjestöjen mielestä säädösten toimeenpanoaikataulu on liian kireä eikä edellytyksiä rikkipäätöksen täytäntöön panemiseksi esillä olevassa aikataulussa siten ole.

Palkansaajajärjestöt korostivat jo direktiivin ollessa EU:n käsittelyssä tarvetta pidentää siirtymäaikaa esitetystä. Sitä tarvitaan niiden mielestä matalapäästöisen polttoaineen kehittämiseen, edullisen tuotannon järjestämiseen ja rikkipesureiden valmistamiseen ja laivoihin asentamiseen.

1 200 miljoonan lisäkustannukset

Suurimmat vaikutukset rikkidirektiivin vaatimista toimista kohdistuisivat metsäteollisuuteen ja metallinjalostukseen.

Direktiivi heikentää suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä, koska se nostaa kuljetuskustannuksia Itämerellä. Metsäteollisuuskin on vedonnut valtiovaltaan ja perää näihin kustannuksiin korvaustoimia. Ellei näin tapahdu on riskinä, että muun muassa kilpailukykynsä menettäneitä paperitehtaita suljetaan eikä uusi investointeja tehdä.

Metsäteollisuudessa kuljetuskustannusten nousuksi arvioidaan 200 miljoonaa euroa. Tämä vastaa yli 5 000 henkilön keskimääräistä vuosiansiota. Metallinjalostuksessa lisäkustannus olisi lähes 100 miljoonaa euroa. Tämä vastaa noin 2 000 henkilötyövuoden palkkasummaa. Kuljetuskustannukset ja niiden myötä palkkasummat kasvaisivat myös useilla muilla aloilla.

Lisäkustannusvaikutukset ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen, siksi järjestöjen mielestä on perusteltua varautua myös pahimpaan tilanteeseen eli 1 200 miljoonan euron vuotuiseen lisäkustannukseen. Tällöin eri toimialoille aiheutuisi jopa 20 000 työpaikan palkkasummaa vastaava lisäkustannus.

Suomen satamat paitsioon

Useille Suomen satamille direktiivi saattaisi merkitä katastrofia. Kuljetukset siirtyisivät täältä Baltian satamiin. Tavara jatkaisi niistä maanteitse Eurooppaan.

Huolintaliikkeet ja operaattorit ovat jo myös etsimässä vaihtoehtoisia laivareittejä. Operaattorien kansainvälisessä etujärjestössä arvioidaan kuljetusten siirtyvän yhä enemmän kumipyörille ja kiskoille. Kotimaan liikenteessä sen sijaan kuljetukset ja sitä myötä työpaikat vähenisivät

Selvitys budjettineuvotteluihin

Työnantajien ja työntekijöiden järjestöt vaativat hallitusta myös selvittämään keinot, joilla direktiivistä yrityksille aiheutuvat haitat vältetään.

Pääministeri Jyrki Kataisen mukaan tulee selvittää kuinka EU:n rikkidirektiivin negatiiviset vaikutukset Suomen kilpailukyvylle ja elinkeinoelämälle saadaan minimoitua. Hän on tätä varten pyytänyt ministeriöitä valmistelemaan syksyn budjettineuvotteluihin mennessä toimenpideohjelman, jossa arvioidaan direktiivin vaikutusten suuruus, selvitetään EU-tuet ja kansalliset tuet sekä tehdään esitys direktiivin negatiivisten vaikutusten kompensoinnista.

Elinkeinoministeri Jyri Häkämies perää rikkidirektiivin aiheuttamiin kustannuksiin tukea EU:lta. Hän on myös kehottanut tarkastelemaan rikkidirektiiviä haasteena suomalaiselle teollisuudelle. Turussa toukokuussa pitämässä katsauksessa hän arvioi direktiivin tuovan töitä suomalaiselle teknologiateollisuudelle.

– Laivoihin hankitaan rikkipesureita ja uudet laivatilaukset kohdistuvat niille telakoille, jotka panostavat ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Puhtaampia polttoaineita käyttävät alukset ovat tulevaisuutta ja tähän suomalaiset telakat ovat panostaneetkin, muistutti elinkeinoministeri.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Puolan pääministeri Donald Tusk.

Puola väsyi Ukrainaan ja upposi omiin riitoihinsa

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
03

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 
04

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
05

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään