Autoliikenteen järjestöt pettyivät lakiluonnokseen
Autoliikenteen etujärjestöt haluavat Suomeen pisteytysjärjestelmän liikennerikkomuksista. Nykysäännöillä ammattikuljettaja menettää ajokorttinsa liian helposti kuivumaan, järjestöt moittivat.
Suomen järjestelmässä kortti lähtee, kun kuljettajalle tulee kolme ajokieltoon vaikuttavaa rikkomusta vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa. Rikkomusten laadulla ei ole juuri merkitystä.
Uusi luonnos ajokorttilaiksi ei lupaa käytäntöön muutoksia.
Yli 20:ssä Euroopan maassa käytössä olevat pisteytysjärjestelmät ottavat huomioon rikkomuksen vakavuuden. Kortti otetaan kuivumaan, kun pisteet katoavat tililtä. Syynä voi olla toistuvat pienemmät rikkeet tai pari isompaa liikennerikkomusta.
Autoliikenteen yhteisessä lausunnossa kummeksutaan ministeriön lakivalmistelua. Lausunnon takana ovat Autoliikenteen työnantajaliitto ALT, Autoliitto, Linja-autoliitto, Suomen taksiliitto, Suomen autokoululiitto sekä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto.
Ne ovat vaatineet pitkään, että ajokielto määritellään pisteytysjärjestelmällä. Nykykäytäntöä pidetään epäoikeudenmukaisena paljon ajaville ammattikuljettajille. Ajokielto voi rapsahtaa hyvinkin pienistä rikkomuksista, ja se merkitsee kuljettajalle ansion menettämistä.
”Vaatii erillistä valmistelua”
Hallitusneuvos Eija Maunu liikenne- ja viestintäministeriöstä torjuu järjestöjen kritiikkiä. Hän huomauttaa, että vasta viime vuonna hyväksyttyyn ajokorttilakiin on tarkoitus tehdä vain pienempiä viilauksia.
– Pisteytysjärjestelmä tulee harkintaan, kun valtioneuvoston periaatepäätös liikenneturvallisuudesta valmistuu. Pisteytys on erillinen asia ja isompi kokonaisuus.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) kannattaa pisteytysjärjestelmää. Asia on hänen mukaansa tarkoitus laittaa liikkeelle mahdollisimman nopeasti, jotta se tulisi voimaan tämän hallituskauden aikana.
Eduskunta puoltaa pisteytystä
Eduskunta on yrittänyt ajaa pisteytysjärjestelmää moneen eri kertaan. Jo 2004 eduskunta edellytti hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin yhtenäisemmän ja helpommin miellettävän ajokieltojärjestelmän luomiseksi. Lausuma ei johtanut toimenpiteisiin.
Hallituksen liikenneturvallisuutta koskeva periaatepäätös vuodelta 2006 lupasi kehittää ajokorttijärjestelmää toistuvien liikennerikkomusten osalta pistejärjestelmän avulla. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut.
Vuonna 2011 eduskunta hyväksyi pitkin hampain ajokorttilain uudistuksen, joka ei sisältänyt eduskunnan toivomaa järjestelmää. Lain yhteydessä hyväksyttiin lausuma, jonka mukaan eduskunta edellyttää pisteytysjärjestelmään pohjautuvan ajokorttiseuraamusjärjestelmän toteuttamista.