Viikon kysymys
Suomessa kuoli 1930 hukkumalla 986 ihmistä. Tämän huippulukeman jälkeen ovat hukkumiskuolemat vähentyneet trendinomaisesti. Vielä 1960-luvulla vuosittain hukkui keskimäärin 419 ihmistä. Vuosikymmenen keskiarvot ovat sen jälkeen pienentyneet ensin 377:ään (1970-luku), sitten 260:een (1980-luku) ja 229:ään (1990-luku). Viime vuosikymmenellä keskiarvo oli 199, ja viime vuonna hukkui 125 ihmistä.
Parantaako valistus turvallisuutta vesillä, toiminnanjohtaja Pärla Salomaa Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitosta?
– Valistuksen osuutta on vaikea määritellä. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että valistuksella on turvallisuutta edistävä vaikutus.
– On otettava huomioon, että Suomessa työskenneltiin 1930-luvulla paljon vesillä, uitot olivat yleisiä, ja huippuvuonna on saattanut tapahtua joku isompi haveri. Uimaopetukseen ja vesiturvallisuuteen alettiin 1960-luvulta lähtien kiinnittää enenevästi huomiota. Uskomme, että valistus vaikuttaa. Se kannustaa meitä.
Ruotsin väestö on lähes kaksi kertaa Suomen suuruinen, mutta siellä hukkumiskuolemia sattuu vuosittain vain noin sata. Mikä selittää tämän eron?
– Ruotsissa on meitä pitempi perinne valistuksessa, millä lienee merkitystä. Asenteiden muutoksessa on tärkeää totuttaa uudet sukupolvet heti alusta pitäen turvalliseen käytökseen vesillä, jolloin hyvä malli voi säilyä läpi elämän.
– Suomessa ainakin kuudessa hukkumistapauksessa kymmenestä alkoholi on osallisena, Ruotsissa kenties harvemmin. Yhdistelmä helle, humala ja huolimattomuus tuottavat runsaasti turmia.
Onko suomalaisten uimataito kunnossa?
– Siinä on parantamisen varaa. Vuosina 2006–2011 aikuisten (15–64-vuotiaiden) uimataito parani viitisen prosenttia. On kuitenkin huomattava, että tarkastelun piiristä siirtyi pois iäkkäämpiä ikäluokkia, joissa uimataito ei ole yhtä hyvä kuin nuorilla. Samana ajanjaksona kuudesluokkalaisten uimataito säilyi ennallaan. Ikäluokasta 72 prosenttia suoriutui 200 metrin uinnista. Uimataito on kansalaistaito ja halpa henkivakuutus.
Kenen vastuulla on lapsien uimataito?
– Vastuu on vanhemmilla. Koulussa ei aina ole riittävästi oppitunteja, jotta lapset oppisivat koulussa uimaan.
Miten veden äärellä oleillaan turvallisesti?
– Ykkösasiana on oikea asenne. Käytetään pelastusliivejä, hylätään alkoholin käyttö vesillä, arvioidaan realistisesti oma osaaminen ja voimat, eikä mennä yksin uimaan, vaan otetaan kaveri mukaan rannalle tai vaikka laiturille.