Suomalaisautoilijoiden liikennekuri saa pyyhkeitä niin liikennesuunnittelijoilta kuin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden etujärjestöltä Enemmistö ry:ltäkin.
– Autoilijat eivät kunnioita sitä heikompaa osapuolta, toteaa Turun liikennesuunnitteluinsinööri Tapio Hartikainen.
Liikennekurin rapautumisesta osoituksena on Hartikaisen mukaan etenkin se, että kuolemaan ja loukkaantumiseen johtaneista turmista noin puolet sattuu suojateillä. Suojatien eteen pysähtyneen auton ohi ajetaan yhä röyhkeämmin viereisellä kaistalla.
Pirjetta Kesseli toistaa Helsingissä toimivan Enemmistön lehdessä liikkuvan poliisin viestintäpäällikön Antti Pohjosen toteamuksen, että suomalaiset kunnioittavat suojateitä paljon huonommin kuin virolaiset ja ruotsalaiset. Hartikaisen kollegan ja työtoverin Juha Jokelan mukaan paljon jo säästettäisiin onnettomuusluvuissa, jos autoilijat noudattaisivat tieliikennelakia ja -asetuksia.
Hartikaisen ja Jokelan näkemys on, että radikaalia pudotusta turmien määrään ei saada, vaikka tehtäisiin mitä tahansa fyysisiä muutoksia liikenneympäristössä. Ajotapojen on muututtava. Enemmistön arvion mukaan autoilijoiden asenteet kevyttä liikennettä kohtaan ovat aggressiivisemmiksi. Arvion oikeellisuuden voi testata piipahtamalla internetin keskustelupalstoilla.
Suojateille töyssyjen rakentaminen toki laskee ajonopeuksia. Keskisaarekkeiden rakentamine lisää jalankulkijan turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta, kun ei tarvitse seurata liikennettä kuin yhteen suuntaan.
Suojateiden näkyvyyttä voidaan pimeällä ja hämärässä parantaa asentamalla liikennemerkin tolppiin vilkkuvia led-valoja. Valoisissa kaupunkikeskustoissa valoista ei ole hyötyä.
Kesselin onkimien tietojen mukaan Turun seudulla autojen jalankulkijoille aiheuttamien vammojen ja kuolemien määrä on lisääntynyt 46 prosenttia toissa vuodesta viime vuoteen. Liikenneinsinöörien mielestä turmien määrää tulisi seurata useampien vuosien jaksoissa.
Nousuprosentti on kuitenkin huikea, jos Kesselin tiedot ovat oikeita. Liikenneinsinöörit eivät uskaltaneet vahvistaa tietoa, koska se koski muitakin kuntia kuin Turkua.
Turussa kuoli kolme ja loukkaantui 71 jalankulkijaa vuosina 2006-2010. Turun poliittiset päättäjät eivät suostuneet alentamaan ydinkeskustan nopeusrajoitusta 40:stä km tunnissa 30:een, vaikka rajoituksen osoitettiin vähentävän onnettomuuksia.
Hankkeen kaatamiseen vaikuttivat ratkaisevasti kokoomus ja SDP. Helsingin kantakaupungissa 30:n rajoitus on yleinen.