World Intellectual Property Organization (WIPO) on hylännyt Neste Oilin valituksen Greenpeacen kampanjasivusto www.nestespoil.com:sta. WIPO:n paneelin mukaan Greenpeace voi käyttää osoitteita www.nestespoil.com ja www.nestespoilreturns.com kritisoidakseen Neste Oilin palmuöljyn käyttöä biopolttoaineen raaka-aineena.
Paneeli totesi, että sananvapauteen kuuluu epäkaupallinen kritiikki. Paneelin mielestä Greenpeace ei käyttänyt sivustoja tahratakseen Neste Oilin mainetta.
Oikeuskäytännössä ei rajuakaan kritiikkiä katsota maineen tahraamiseksi. Greenpeace ei ole myöskään paneelin mukaan pyrkinyt harhauttamaan internetin käyttäjiä eikä saavuttamaan taloudellista etua Neste Oilin tuotemerkin avulla.
Paneelin mielestä Greenpeace käytti sivustoja hyväksyttyyn ei-kaupalliseen tarkoitukseen.
Greenpeacen ohjelmajohtaja Tapio Laakson mukaan sananvapauden kannalta WIPO:n päätös on merkittävä.
– Neste Oil on yksi maailman suurimmista yksittäisistä palmuöljyn käyttäjistä. Sen takia parodiasivuston kritiikin tulikin kohdistua selkeästi juuri Neste Oilin tuotemerkkiin. Olisi ollut pelottavaa, jos tavaramerkkijuridiikalla olisi estetty ympäristölle vaarallisen toiminnan arvostelu.
Laakson mukaan kritiikki Neste Oilia kohtaan on entistä aiheellisempaa. Viime viikolla julkistetun osavuosikatsauksen mukaan yhtiö on valmistanut kolmessa kuukaudessa ennätykselliset 437 000 tonnia dieseliä, jossa palmuöljy on edelleen pääraaka-aine.
Parodiasivuston etusivu osoitteessa http://www.nestespoilreturns.com