Reilua kauppaa
Jokainen suomalainen käytti Reilun kaupan tuotteisiin vuonna 2011 keskimäärin 19 euroa.
Suosituimpien tuotteiden myynti kasvoi maailmalla tasaisesti: kahvin 12 prosenttia, kaakaon 14 prosenttia, banaanien ja sokerin 9 prosenttia, teen 8 prosenttia ja kukkien 11 prosenttia.
Tuotteita myydään 120 maassa ja tuotetaan 66 maassa.
Suurin markkina-alue on Isossa-Britanniassa.
Viime vuonna Reilun kaupan tuotteiden myynti koko maailmassa kasvoi 12 prosenttia edellisvuodesta 4,9 miljardiin euroon. Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen iloitsee menekistä:
– Suomi on kansainvälisesti verrattuna hienosti neljännellä sijalla, kun mitataan Reilun kaupan tuotteiden kulutusta asukasta kohden. Tuloksessa näkyy myös kansalaisyhteiskunnan ja aktiivisten vapaaehtoisten työ reilumpien kaupan ehtojen edistämiseksi.
Reilun kaupan tarkoitus on tukea kehitysmaiden pienviljelijöiden ja tilojen työntekijöiden mahdollisuutta tulla toimeen omalla työllään. Tuotteista maksetaan viljelijälle vähintään takuuhinta, joka kattaa ympäristön ja ihmisten kannalta kestävän tuotannon kustannukset.
Myyntituottojen lisäksi viljelijät ja työntekijät saivat viime vuonna 65 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää. Sen käytöstä yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin päätetään demokraattisesti osuuskunnissa ja tiloilla.
Reilua kauppaa
Jokainen suomalainen käytti Reilun kaupan tuotteisiin vuonna 2011 keskimäärin 19 euroa.
Suosituimpien tuotteiden myynti kasvoi maailmalla tasaisesti: kahvin 12 prosenttia, kaakaon 14 prosenttia, banaanien ja sokerin 9 prosenttia, teen 8 prosenttia ja kukkien 11 prosenttia.
Tuotteita myydään 120 maassa ja tuotetaan 66 maassa.
Suurin markkina-alue on Isossa-Britanniassa.