Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT keskeytti viiden Viroon liikennöivän varustamon laivojen lastinkäsittelyn tiistaina iltapäivällä kahdeksi tunniksi. Kohteena olevat varustamot ovat Transfennica, MSC, Team Lines, Unifeeder Container Service ja Tchudi Lines Baltic Sea Finbest.
Hamina–Kotkan, Hangon, Helsingin ja Rauman satamissa tehdyin toimin AKT tuki Viron satamatyöntekijöiden ammattiliittoa EMSAa.
Kansainvälisellä kuljetustyöntekijäin liitolla ITF:llä on meneillään Baltian toimintaviikko. Sen aikana ITF tarkastaa Baltian maiden satamissa alusten työolosuhteita ja palkkoja. Myös satamissa työskenteleviä ahtaajia jututetaan.
– Tarkastuksissa on ilmennyt, että Muugan ja Paldinskin satamissa operoivat ahtausliikkeet eivät noudata kansainvälisiä sopimuksia eikä ahtaajilla ole työehtosopimuksia. Viron satamatyöntekijöiden ammattiliitto EMSA on pyytänyt meiltä tukea, jotta kaikille satamatyöntekijöille saadaan kattava työehtosopimus, AKT:n liittosihteeri Arto Sorvali sanoo.
ITF aloitti vuonna 2006 POC-mukavuussatamakampanjan, jolla halutaan taata, että maailman kaikissa satamissa ja terminaaleissa noudatetaan hyväksyttäviä standardeja. POC on satama tai terminaali, jossa terveys- ja turvallisuusstandardit tai työolosuhteet ovat alle ITF:n ja sen jäsenliittojen hyväksymien olojen tai jossa ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta.
– Kansainvälisen POC-kampanjan pääkohde ovat monikansalliset yritykset, jotka operoivat maailmanlaajuisesti. Ne ovat enemmän kiinnostuneita voittomarginaaleista ja markkinaosuuden kasvattamisesta kuin turvallisista työolosuhteista ja työntekijöiden oikeudesta järjestäytyä ja neuvotella työehtosopimuksista, Sorvali sanoo.