Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) rauhoittelee keskustelua maaseudun joukkoliikenteestä.
– Joukkoliikennettä ei olla ajamassa alas. Tavoitteena on turvata toimiva joukkoliikenne sekä kaupungeissa että maaseudulla, Kyllönen totesi torstaina tavatessaan kansanedustajia.
Liikenne- ja viestintäministeriöllä on meneillään useita hankkeita tavoitteen toteuttamiseksi, joista yksi koskee julkisin varoin toteutettavien henkilöliikenteen kuljetusten yhdistämistä. Ministeri nimitti toukokuussa Juhani Paajasen selvittämään asiaa. Hankkeen tavoitteena on löytää järkevimmät toimintatavat sekä saavuttaa kohtuullinen palvelutaso erityisesti syrjäseuduilla.
Se voisi tarkoittaa esimerkiksi erilaisten asiointipalvelujen, kuten koulukyytien ja vanhusten palvelukyytien yhdistelemistä.
– Yhteiskunnan kustantamia kyytejä on hyvin erilaisia, koulukyytejä, Kelan maksamia kyytejä, vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia, Kyllösen erityisavustaja Sarianne Hartonen totesi Kansan Uutisille.
– Tässä tarkastellaan, mitä kyytejä ylipäätään on ja mitä ne maksavat. Maaseudun arjen kannalta on hyvä kehitellä joustavaa järjestelmää.
Liikenne- ja viestintäministeriössä selvitetään myös joukkoliikenteen rahoituksen uudistamista niin, että se kannustaisi parempaan palveluun.
Esimerkiksi asiointikuljetukset ovat miljardiluokan menoerä vuodessa yhteiskunnalle.
Yhdellä lipulla
Lisäksi ministeriö jatkaa vuonna 2009 voimaan tulleen joukkoliikennelain täytäntöönpanoa. Tavoitteena on luoda helppokäyttöinen ja yhtenäinen palvelukokonaisuus ja kasvattaa joukkoliikenteen matkustajamääriä.
– Jotta tavoitteisiin päästään, tarvitaan yhteiskäyttöinen lippu- ja informaatiojärjestelmä. Tavoitteena on kehittää järjestelmä, joka lisää käyttömukavuutta ja on lähtöisin asiakkaiden tarpeista, Kyllönen sanoo.
Lippu- ja informaatiojärjestelmää kehitetään viranomaisyhteistyöllä. Tarkoituksena on, että yhdellä lipulla voi matkustaa kaikissa joukkoliikennevälineissä. Lisäksi kehitteillä on valtakunnallinen aikataulu- ja reittipalvelu.
Joukkoliikennelaki uudistettiin vuonna 2009 EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti.Nykymuotoinen linja-autoliikenne on järjestettävä uudelleen kun joukkoliikennelain mukaiset siirtymäajan liikennöintisopimukset lakkaavat vuosien 2014 ja 2019 välillä.