Julkisen hallinnon päättäjät uskovat pääkaupunkiseudulle tarkoitetun suuren Apotti-tietojärjestelmän myöhästyvän aikataulustaan. Konsulttiyhtiö PwC teki arvion haastateltuaan 19:ää julkishallinnon päättäjää. Asiasta kertoi Tietoviikko .
Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti olisi tarkoitus saada käyttöön vuoden 2017 alussa. PwC:n arvion mukaan aikataulua voivat viivästyttää kuntaliitokset, johtamisongelmat tai tietojärjestelmiin liittyvät uhat. Tietoviikon mukaan todennäköisimmäksi uhaksi hankkeelle nousi päättäjien mielessä kuitenkin se, että ”lehdistö hakee kriisejä”. Siis julkisuusongelmat. Ne taitavat olla alkaneet.
Tietoviikon uutinen muistuttaa, että Apotin viivästyminen tietäisi eritoten Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille odottamatonta lisälaskua.
Lehdistökö suurin uhka?
HUS nimittäin joutui alkuvuodesta ostamaan Uranus-tietojärjestelmänsä ylläpidolle lisäaikaa ylimenokaudelle vuoden 2015 loppuun – optiolla yhdestä lisävuodesta. Kauppa on melko suuri: ilman optiovuotta 15,7 miljoonaa euroa. Hankintaa ei kilpailutettu , koska vain järjestelmän kehittänyt ja siihen yksinoikeuden saanut yhtiö voi toimittaa palvelun sellaisenaan. HUSin kumppani on Logica.
Apotin puutteessa vuoden 2016 päätyttyä lisäaikaa täytyisi jälleen ostaa. Eikä hankintaa kannata silloinkaan kilpailuttaa, sillä se merkitsisi koko järjestelmän vaihtoa. Vuodeksi.
Apotti odottaa silloin jo nurkan takana mahdollisia ohjelmistovirhekorjauksiaan. Joista tulee lisälasku.
Aiheesta muualla verkossa
Apotin hankesuunnitelma Helsingissä (PDF-tiedosto)