KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

VR aikoo kytkeä Suomen tiiviimmin Venäjän junaverkkoon

Petroskoin katukuvaa.

Petroskoin katukuvaa. Kuva: Juha Drufva

Johan Alén
26.9.2012 12.46
ILMOITUS
ILMOITUS

Junat Venäjällä

Venäjän rataverkko on kehittynyt ja junaliikenne tiheää. Junat kulkevat usein erittäin pitkiä matkoja. Liput ovat suomalaiselle kukkarolle edullisia.

Rataverkon kokoa kuvaa se, että esimerkiksi Moskovasta Vladivostokiin on rataa pitkin 9 300 kilometriä. Tällä kuuluisalla Siperian radalla on joka päivä useita lähtöjä. Rataosuudella kulkevat myös lyhyen matkan paikallisjunat ja tavarajunat.

Kansainvälinen junaliikenne on Venäjällä arkipäivää. Rata kuljettaa maateitse saavutettaviin entisiin Neuvostoliiton osiin ja alusmaihin Itä-Euroopassa ja Kiinaan sekä Mongoliaan.

Venäjän valtakuntaan kuulunut Suomi sai junayhteyden Riihimäeltä Pietariin jo 1870.

Suomalainen tarkan euron matkailija voi harkita Venäjän rataverkkoon liittymistä Tallinnastakin, josta on yhteys yön yli Moskovaan ja päiväjunalla Pietariin.

VR selvittää suoran junayhteyden saamista Suomesta Petroskoihin, kertoo Helsingin Sanomat . Äänisen rannalla sijaitsevasta kaupungista on tällä hetkellä matkustajajunayhteys Muurmannin rataa pitkin Pietariin ja Murmanskiin.

Nykyisin matka-aika Petroskoista Pietariin on kahdeksan tuntia ja Muurmanskiin 20 tunnin luokkaa. Pitkät junamatkat ovat Venäjällä arkea.

VR selvittää Helsingin Sanomien tietojen mukaan reittejä Petroskoista Sortavalan kautta Joensuuhun, Kostamuksen kautta Kajaaniin sekä Pietarista Imatralle. Suomen valtion junayhtiö ja Venäjän rautatiet sopivat selvitysten tekemisestä tiistaina Petroskoissa.

Helsingin ja Pietarin välillä kulkee päivittäin molempiin suuntiin neljä junavuoroa, joiden matka-aika on kolme ja puoli tuntia. Lippujen hinnat vaihtelevat, mutta tyypillinen hinta on 75 ja 100 euron välillä yhteen suuntaan Helsingistä Pietariin.

Kokeeksi haku antoi Finnairin meno-paluulentolipun vaihteluväliksi 205–370 euroa seuraavan päivän lähdölle ja paluulle yhden tai kahden yön jälkeen. Umpimähkään tehty haku marraskuulta antoi lyhyelle matkalle halvimmillaan 165 euron hinnan. VR:n nopean junan halvin meno-paluu umpimähkäisille päiville lokakuulle oli 150 euroa. VR ei hakuhetkellä myynyt lippuja 27. lokakuuta jälkeen lähteville vuoroille.

Nykyisin Suomesta kuljetaan matkustajajunilla suoraan Venäjälle vain Pietariin ja edelleen Moskovaan johtavilla rataosuuksilla. Suomi käyttää samaa raideleveyttä kuin Venäjä, mikä helpottaa liikennettä merkittävästi.

Junat Venäjällä

Venäjän rataverkko on kehittynyt ja junaliikenne tiheää. Junat kulkevat usein erittäin pitkiä matkoja. Liput ovat suomalaiselle kukkarolle edullisia.

Rataverkon kokoa kuvaa se, että esimerkiksi Moskovasta Vladivostokiin on rataa pitkin 9 300 kilometriä. Tällä kuuluisalla Siperian radalla on joka päivä useita lähtöjä. Rataosuudella kulkevat myös lyhyen matkan paikallisjunat ja tavarajunat.

Kansainvälinen junaliikenne on Venäjällä arkipäivää. Rata kuljettaa maateitse saavutettaviin entisiin Neuvostoliiton osiin ja alusmaihin Itä-Euroopassa ja Kiinaan sekä Mongoliaan.

Venäjän valtakuntaan kuulunut Suomi sai junayhteyden Riihimäeltä Pietariin jo 1870.

Suomalainen tarkan euron matkailija voi harkita Venäjän rataverkkoon liittymistä Tallinnastakin, josta on yhteys yön yli Moskovaan ja päiväjunalla Pietariin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

Suomen hyvinvointialueet rämpivät tunnetusti syvissä alijäämissä.

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

Mai Kivelä.

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

Uusimmat

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

Suomen hyvinvointialueet rämpivät tunnetusti syvissä alijäämissä.

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

Mai Kivelä.

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 
03

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
04

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
05

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

26.08.2025

Tutkimusraportti: Miljoonatuloisille ensi vuonna keskimäärin 130 000 euron veroale

26.08.2025

Israel ulkoisti Gazan ruoka-avun – surmatut avunhakijat vievät huomiota laajemmalta tuholta

26.08.2025

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: Lääkäri Lahdesta

25.08.2025

Oppositiojohtajat lyttäävät ministeri Essayahin väitteet: ”Vain ja ainoastaan Kremlin lankoihin kompuroimista”

25.08.2025

Jo 27 000 lasta köyhyysrajan alla – Lisää tulossa

25.08.2025

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

25.08.2025

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

25.08.2025

Afrikka sai ensimmäiset Afrikassa kouluttautuneet sotilaspapit

24.08.2025

Helena Immonen luo hyytävän näkymän seuraavan sukupolven droonisotaan uuden sarjan avaavassa Horroksessa

24.08.2025

Brasilian Santa Catarina tavoittelee kaiken kaupunkijätteen kierrätystä: ”Haluamme todistaa, ettei hyödytöntä jätettä ole olemassakaan”

24.08.2025

Lämpötila nousussa, tasa-arvo laskussa

24.08.2025

Ari Wahlstenin Kit Karisma saa lujasti lisäpotkua maisemanvaihdoksesta Miamiin

23.08.2025

Sudanin nälänhätä kurittaa naisia enemmän kuin miehiä

23.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään