Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee parhaillaan kilpailulain muutosta, joka parantaisi terveen kilpailun edellytyksiä suomalaisessa keskittyneessä päivittäistavarakaupassa.
Muutoksen mukaan päivittäistavarakaupan toimija olisi automaattisesti määräävässä markkina-asemassa, jos sen valtakunnallinen markkinaosuus ylittää 30 prosenttia päivittäistavaroiden vähittäiskaupassa.
Ministeriön tiedotteen mukaan nykyisillä päivittäistavarakaupan markkinaosuuksilla tämä tarkoittaisi, että K- ja S-ryhmien keskusliikkeiden tulisi ottaa uudistus huomioon toiminnassaan.
– Yrityksille syntyy muutoksen jälkeen erityinen velvollisuus huolehtia siitä, että niiden toiminta ei riko kieltoa käyttää väärin määräävää markkina-asemaa, työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Juhani Jokinen kertoo.
Määräävä asema todettava oikeudessa
Jokisen mukaan K- ja S-ryhmillä ei nykyisen lain mukaan ole todettu määräävää markkina-asemaa Suomessa.
– Alueellisia tai paikallisia dominansseja on todettu, mutta ei valtakunnallista. Määräävä markkina-asema on todettava ja todistettava tuomioistuimessa jokaisessa yksittäistapauksessa erikseen. Yksittäinen vanha päätös ei muodosta sitovaa tulkintaohjetta uudessa asiassa.
Jokinen muistelee, miten kilpailuviraston käsittelyssä oli joitakin vuosia sitten SOK:n ja Sparin yrityskauppa.
– Siinä todettiin syntyvän paikallisia määrääviä markkina-asemia. Silloin SOK antoi sitoumuksia joidenkin liiketoimintojen ja liikepaikkojen myymisestä.
Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kielletty jo nykyisessä kilpailulaissa ja EU-sopimuksessa. Ennen kuin sitä voidaan soveltaa, on yrityksen määräävä markkina-asema kuitenkin todettava.
– Nyt luodaan säännös, jossa tietyn markkinaosuuden ylittäminen päivittäistavarakaupassa johtaa automaattisesti siihen, että määräävän markkina-aseman väärinkäyttökieltoa voidaan soveltaa, Jokinen kertoo.
Jos parhaillaan lausuntokierroksella oleva lakiuudistus hyväksytään, firmojen käyttäytymistä voidaan Jokisen mukaan valvoa nykyistä tehokkaammin ja terävöittää puuttumismekanismia.