– Olisi fiksua, että olisi mahdollisimman ympäristöystävällinen joukkoliikenne.
– Biokaasu on aika yleisesti käytössä Ruotsissa, Jokinen tietää. Ainakin Tukholmassa, Linköpingissä ja Örebrossa kulkee biokaasubusseja. Helsingissä bussien polttoaineena käytetään maakaasua, johon on sekoitettu biokaasua. Kumpikin kaasu on metaania.
Jokisen mukaan biokaasun laajemmankin käyttöön oton testaamiseksi sopii hyvin joukkoliikenne, koska sen polttoaineen kulutus tiedetään aika tarkkaan. Näin voidaan mitoittaa jakelu- ja kuljetusverkosto tarpeiden mukaan. Turun hanketta rahoittaa teknologian kehittämiskeskus Tekes.
Ensimmäiset biokaasubussit voisivat kulkea Turun kaduilla jo vuonna 2014, arvioidaan kaasua tuottavassa Biovakka Suomi Oy:ssä.
Ainakaan joukkomittaisesti bussit eivät Jokisen mukaan kulje biokaasulla kuin noin kymmenen vuoden kuluttua. Siirtymistä uuden polttoaineen käyttöön hidastavat bussiyhtiöiden kilpailutus, jossa sopimukset tehdään yleensä kymmenen vuoden jaksoille. Myös kattavan jakeluverkon rakentaminen kestää.
Jatkossa käyttäjiksi soveltuisivat hyvin raskaat ajoneuvot kuten jäteautot, mutta myös taksit. Jokinen arvioi, että tulevaisuudessa 5-10 prosenttia Turun koko kaupunkiliikenteestä voitaisiin hoitaa lisääntyvällä kaasun valmistuskapasiteetilla.
Iso biolaitos tulossa
Biovakka suunnittelee Turun Topinojan kaatopaikan alueella toimivan biokaasulaitoksensa mittavaa laajentamista. Laitos käyttää kaasun tuottamiseen mädätyksellä nyt 75 000 tonnia jäteveden puhdistamolietettä. Kapasiteetti on tarkoitus nostaa 240 000:aan jopa 360 000 tonniin.
Tuotannon lisäämiseksi on käynnistetty ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Ensimmäinen kuulemistilaisuus pidettiin syyskuun lopussa.
– Tervehdimme ilolla Turun kaupungin suunnitelmaa siirtyä edelläkävijänä biokaasubussien käyttöön. Merkittävänä paikallisena uusiutuvan energian tuottajana haluamme mahdollistaa tämän suunnitelman toteutumisen lisäämällä biokaasun tuotantoa, Biovakan toimitusjohtaja Jyrki Heilä kiittelee tiedotteessaan.
Jos hanke biokaasubussien käyttöön otosta kaatuu, syntyvää metaania voidaan käyttää sähkön ja lämmön tuottamiseen.
Jokisen mukaan puhdistamolietteen lisäksi kaasun tuottamiseen voidaan käyttää maatalouden sivutuotteena syntyvää biomassaa. Myös ruokohelpi ja järviruoko soveltuvat tarkoitukseen samoin kuin teollisuudessa ja yhdyskunnissa syntyvät tarpeettomat jakeet.
Sen lisäksi, että mädätys ei lisää hiilijalanjälkeä se kierrättää myös ravinteita. Mädätteen jatkojalostuksena saadaan peltoviljelyyn soveltuvia kierrätysravinteita. Biovakka tutkii mahdollisuuksia käyttää ravinteita myös teollisuuden hyötykäyttöön.
Sopii kaikille ajoneuvoille
Jokinen muistuttaa, että biokaasu sopii kaikille ajoneuvoille.
– Maailmassa on paljon kaksipolttoainepohjaisia autoja.
Suuremmassa polttoainetankissa on kaasua ja pienemmässä bensiiniä. Jokisen mukaan hybridiauto ei ole juurikaan kalliimpi kuin perinteinen yhtä polttoainetta käyttävä kulkuväline.
Jokisen mukaan jakelun varajärjestelmää on myös ehditty miettiä, jos biokaasulaitoksen prosessi kaatuu. Kaasua voidaan tuoda tankkerilla Turkuun Nesteen Porvoon jalostamolta.