KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Turku harkitsee biokaasua busseihin

Turku aikoo biokaasubussien pioneeriksi Suomessa. Kuvan kulkuväline kulkee vielä dieselillä.

Turku aikoo biokaasubussien pioneeriksi Suomessa. Kuvan kulkuväline kulkee vielä dieselillä. Kuva: Pekka Helminen

Turku tutkii mahdollisuuksia ottaa biokaasu joukkoliikenteen polttoaineeksi.Turun ympäristötoimen johtaja Mikko Jokinen pitää biokaasua fossiilista maakaasua ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona, koska se ei jätä hiilijalanjälkeä.

PEKKA HELMINEN
3.10.2012 8.42

– Olisi fiksua, että olisi mahdollisimman ympäristöystävällinen joukkoliikenne.

– Biokaasu on aika yleisesti käytössä Ruotsissa, Jokinen tietää. Ainakin Tukholmassa, Linköpingissä ja Örebrossa kulkee biokaasubusseja. Helsingissä bussien polttoaineena käytetään maakaasua, johon on sekoitettu biokaasua. Kumpikin kaasu on metaania.

Jokisen mukaan biokaasun laajemmankin käyttöön oton testaamiseksi sopii hyvin joukkoliikenne, koska sen polttoaineen kulutus tiedetään aika tarkkaan. Näin voidaan mitoittaa jakelu- ja kuljetusverkosto tarpeiden mukaan. Turun hanketta rahoittaa teknologian kehittämiskeskus Tekes.

Ensimmäiset biokaasubussit voisivat kulkea Turun kaduilla jo vuonna 2014, arvioidaan kaasua tuottavassa Biovakka Suomi Oy:ssä.

Ainakaan joukkomittaisesti bussit eivät Jokisen mukaan kulje biokaasulla kuin noin kymmenen vuoden kuluttua. Siirtymistä uuden polttoaineen käyttöön hidastavat bussiyhtiöiden kilpailutus, jossa sopimukset tehdään yleensä kymmenen vuoden jaksoille. Myös kattavan jakeluverkon rakentaminen kestää.

Jatkossa käyttäjiksi soveltuisivat hyvin raskaat ajoneuvot kuten jäteautot, mutta myös taksit. Jokinen arvioi, että tulevaisuudessa 5-10 prosenttia Turun koko kaupunkiliikenteestä voitaisiin hoitaa lisääntyvällä kaasun valmistuskapasiteetilla.

Iso biolaitos tulossa

Biovakka suunnittelee Turun Topinojan kaatopaikan alueella toimivan biokaasulaitoksensa mittavaa laajentamista. Laitos käyttää kaasun tuottamiseen mädätyksellä nyt 75 000 tonnia jäteveden puhdistamolietettä. Kapasiteetti on tarkoitus nostaa 240 000:aan jopa 360 000 tonniin.

Tuotannon lisäämiseksi on käynnistetty ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Ensimmäinen kuulemistilaisuus pidettiin syyskuun lopussa.

– Tervehdimme ilolla Turun kaupungin suunnitelmaa siirtyä edelläkävijänä biokaasubussien käyttöön. Merkittävänä paikallisena uusiutuvan energian tuottajana haluamme mahdollistaa tämän suunnitelman toteutumisen lisäämällä biokaasun tuotantoa, Biovakan toimitusjohtaja Jyrki Heilä kiittelee tiedotteessaan.

Jos hanke biokaasubussien käyttöön otosta kaatuu, syntyvää metaania voidaan käyttää sähkön ja lämmön tuottamiseen.

Jokisen mukaan puhdistamolietteen lisäksi kaasun tuottamiseen voidaan käyttää maatalouden sivutuotteena syntyvää biomassaa. Myös ruokohelpi ja järviruoko soveltuvat tarkoitukseen samoin kuin teollisuudessa ja yhdyskunnissa syntyvät tarpeettomat jakeet.

Sen lisäksi, että mädätys ei lisää hiilijalanjälkeä se kierrättää myös ravinteita. Mädätteen jatkojalostuksena saadaan peltoviljelyyn soveltuvia kierrätysravinteita. Biovakka tutkii mahdollisuuksia käyttää ravinteita myös teollisuuden hyötykäyttöön.

Sopii kaikille ajoneuvoille

Jokinen muistuttaa, että biokaasu sopii kaikille ajoneuvoille.

– Maailmassa on paljon kaksipolttoainepohjaisia autoja.

Suuremmassa polttoainetankissa on kaasua ja pienemmässä bensiiniä. Jokisen mukaan hybridiauto ei ole juurikaan kalliimpi kuin perinteinen yhtä polttoainetta käyttävä kulkuväline.

ILMOITUS
ILMOITUS

Jokisen mukaan jakelun varajärjestelmää on myös ehditty miettiä, jos biokaasulaitoksen prosessi kaatuu. Kaasua voidaan tuoda tankkerilla Turkuun Nesteen Porvoon jalostamolta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Minna Minkkinen.

Kuusi vuotta riittää – Minna Minkkinen vetäytyy puoluejohdosta

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

Suomen hyvinvointialueet rämpivät tunnetusti syvissä alijäämissä.

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

Mai Kivelä.

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

Uusimmat

Minna Minkkinen.

Kuusi vuotta riittää – Minna Minkkinen vetäytyy puoluejohdosta

PAM: Alipalkkaus on varkautta – kohteena siivoojat, hoitajat, rakennustyöntekijät ja lukuisat muut

Suomen hyvinvointialueet rämpivät tunnetusti syvissä alijäämissä.

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

Mai Kivelä.

Orpon hallitus lahjoo rikkaita ystäviään: ”Häikäilemätöntä ja häpeällistä”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 
03

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
04

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
05

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

26.08.2025

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

26.08.2025

Tutkimusraportti: Miljoonatuloisille ensi vuonna keskimäärin 130 000 euron veroale

26.08.2025

Israel ulkoisti Gazan ruoka-avun – surmatut avunhakijat vievät huomiota laajemmalta tuholta

26.08.2025

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: Lääkäri Lahdesta

25.08.2025

Oppositiojohtajat lyttäävät ministeri Essayahin väitteet: ”Vain ja ainoastaan Kremlin lankoihin kompuroimista”

25.08.2025

Jo 27 000 lasta köyhyysrajan alla – Lisää tulossa

25.08.2025

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

25.08.2025

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

25.08.2025

Afrikka sai ensimmäiset Afrikassa kouluttautuneet sotilaspapit

24.08.2025

Helena Immonen luo hyytävän näkymän seuraavan sukupolven droonisotaan uuden sarjan avaavassa Horroksessa

24.08.2025

Brasilian Santa Catarina tavoittelee kaiken kaupunkijätteen kierrätystä: ”Haluamme todistaa, ettei hyödytöntä jätettä ole olemassakaan”

24.08.2025

Lämpötila nousussa, tasa-arvo laskussa

24.08.2025

Ari Wahlstenin Kit Karisma saa lujasti lisäpotkua maisemanvaihdoksesta Miamiin

23.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään