Postin työntekijöitä edustavan Posti- ja logistiikka-alan unionin mukaan postipalveluiden heikentymisestä on turha syyttää postiväkeä, vaan valitukset on suunnattava Viestintävirastoon.
– Postin omaa myymäläverkostoa on karsittu 1990-luvulta lähtien kovalla kädellä ja karsinta vain jatkuu. Tämä on vaikuttanut selvästi postipalvelujen heikkenemiseen. Kansalaiset valittavat, mutta valituskanava on väärä: myymälöiden henkilökunta. Oikea osoite on Viestintävirasto!
Vuosi sitten päättyneissä yt-neuvotteluissa Itella ilmoitti, että se lakkauttaa, ulkoistaa ja yhdistää 35 Postin omaa myymälää. Tämän vuoden kesäkuussa Itellan omia myymälöitä oli enää 114 ja niistäkin muutamia ollaan sulkemassa vuoden loppuun mennessä siten, että myymälöiden määrä tulee jäämään noin sataan.
Itella Postin omissa myymälöissä jonot ovat kasvaneet, eikä kunnolliseen palveluun ole unionin mukaan enää aikaa. Asiakkaiden tyytymättömyys on lisääntynyt selvästi ja sen ovat konkreettisesti saaneet kokea myymälöiden toimihenkilöt.
– Itella on pyrkinyt lisäämään asiakaspalvelua asiamiesposteilla ja pakettiautomaateilla. Se ei kuitenkaan tilannetta helpota myymälöissä. Yrittäjävetoisissa asiamiesposteissa henkilökunnan ammattitaito ei välttämättä ole edes riittävää postipalvelutason ylläpitämiseksi, sanotaan unionista.
Kokenutta väkeä vähennetty
Viimeksi kuluneen vuoden aikana Itella on irtisanonut ja osa-aikaistanut myymälöiden ammattitaitoisia toimihenkilöitä yli 150. Tilapäistä työvoimaa käytetään nyt aiempaa enemmän. Työmäärä myymälöissä on lisääntynyt, ja tilanne alkaa olla kaaosmainen. Työntekijät odottavat pelolla kunnallisvaalien ja jouluruuhkien aikaa ja asiakkaiden kuumentuvia tunteita.
Torstaina kokoontunut Posti- ja logistiikka-alan unionin liittovaltuusto toivoo, että kansalaiset ohjattaisiin valittamaan oikeaan osoitteeseen: Viestintävirastoon, joka valvoo postipalvelujen saatavuutta.
– Ministeri Krista Kiurukin hämmästeli julkisuudessa viime keväänä, että Viestintävirastoon ei ole kantautunut valituksia, vaikka ”kuluttajakenttä on reagoinut voimakkaasti toimipisteverkoston laajuuteen ja toimipisteiden sijoitteluun”.
– Viestintäviraston tulee ottaa aktiivisempi rooli valituskanavana, koska kansalaiset eivät koe sitä nykyisellään sellaiseksi. Tieto postipalveluiden heikentymisestä ei näin ollen saavuta viranomaisia, sanotaan valtuuston kannanotossa.