Kaupunginhallituksen jäsen Rauno Artesola laskee, että korotuksella saataisiin kokoon noin 28 miljoonaa euroa. Kaupunginjohtaja Aleksi Randellin keskiviikkona esittämä budjettiesitys leikkaisi 30 miljoonaa euroa siitä, mitä hallintokunnat ovat katsoneet tarpeelliseksi.
– Käytännössä erotus voitaisiin hoitaa veronkorotuksella, Artesola toteaa
– Randell leikkaa ja sanoo, että näillä on tultava toimeen.
Randell esittää kuitenkin 0,5-1 prosentin korotusta vuodelle 2014.
Artesola ei kuitenkaan lähde ehdottamaan korotusta ensi vuodelle. Asia noussee esille Turun Vasemmistoliiton seminaarissa viikon päästä lauantaina.
– Seminaarissa saamme tarkempaa analyysiä siitä, mitä leikkaus merkitsisi opetuksessa ja peruspalveluissa, Artesola sanoo.
Telakalle saatava tilauksia
Randell vaatii valtiota apuun, jotta STX Finlandin Turun telakalle saadaan tilauksia. Hän sanoo Turun kaupungin luottavan siihen, että maan hallitus tekee kaikkensa löytää ratkaisut esillä olleiden suurtilausten kotiuttamiseksi Suomeen ja Turkuun. Artesolan mukaan kaupunki on tehnyt sen mitä voi laivateollisuuden tilauksien eteen.
Randell pelkää, että Turun ja koko maan telakkateollisuus kokee pahan takaiskun, jos telakka menettää suurristeilijän tilauksen esimerkiksi saksalaisille. Randellin pelko on aiheellinen, sillä STX menetti kahden keskisuuren risteilijän tilauksen saksalaiselle Mayer Werft telakalle. Tilaajana oli yhdysvaltalainen Royal Caribbean -varustamo, jolle Turun telakka on toimittanut risteilijöitä.
Ensi maanantaina alkaa saksalaisen TUI Cruises varustamon tilaaman lähes 300-metrisen risteilijän rakentaminen. Sen työllistävä vaikutus on 5 500 miestyövuotta. Tilauksen arvoa ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta sen arvioidaan nousevan satoihin miljooniin euroihin.
STX:llä: on TUI:n kanssa optio rakentaa sisaralus nyt työn alle tulevalle alukselle.
Turun telakalla on loppusuoralla Viking Linen tilaaman Viking Grace -aluksen rakennustyö. Laivan on määrä valmistua ensi vuoden alussa. Alus tulee Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -reitille.
Viking Linen laiva edustaa uutta teknologiaa. Se käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG), jonka päästöt ovat käytännössä olemattomat. Laiva täyttää jo nyt Itämerelle vuonna 2016 voimaan tulevat päästörajat. Vastaavanlaisia laivoja ei ole muualla rakennettu.
Telakalla ja Varsinais-Suomessa toivotaan, että uuden suomalaisen teknologian myötä laivanrakennusteollisuutemme lähtee uuteen nousuun. Itämeren piirissä laivojen päästörajoitukset kiristyvät, jolloin STX:llä on ainakin toistaiseksi etulyöntiasema muihin telakoihin verrattuna.
LNG on tullut pysyäkseen alusten polttoaineena Itämerellä. Tukholman päässä toimii jo maakaasuterminaali ja sellainen on tulossa myös Turkuun.