Liikenneministeri Merja Kyllösen mukaan rautatieliikenteen tulevaisuuden merkittävin kysymys lienee henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle.
– Kilpailu matkustajista ei ole tähänkään saakka ollut erityisen helppoa henkilöliikenteessä. Suhtaudun varauksellisesti henkilöliikenteen avaamiseen kilpailulle, Kyllönen sanoi puhuessaan VR:n 150-vuotisjuhlaseminaarissa Helsingissä tiistaina.
EU:ssa valmistellaan parhaillaan uutta rautatielainsäädäntöä. Niin sanotun neljännen rautatiepaketin keskeisin poliittinen esitys tulee liittymään kotimaan henkilöliikenteen avaamiseen kilpailulle. Rautateiden henkilöliikenne on jo avattu useimmissa EU:n jäsenvaltioissa.
Ei vastakkainasettelua liikennemuodoissa
Ministeri Kyllönen korosti puheessaan raideliikenteen merkitystä osana koko liikennejärjestelmää ja kuljetusketjuja.
– Hallituksen viime keväänä eduskunnalle antama liikennepoliittinen selonteko tunnistaa ja tunnustaa rautatieliikenteen merkityksen tärkeänä osana suomalaista liikennejärjestelmää. Rautatieliikenteen valtteja ovat ympäristöystävällisyys sekä mahdollisuus suurten henkilö- ja tavaramäärien turvalliseen kuljettamiseen. Raideliikenteellä on historiallisen suuri paino – ensimmäistä kertaa raideliikenteeseen satsataan hallituskaudella enemmän rahaa kuin tieliikenteeseen.
Tieliikenteen piirissä linjaus on herättänyt närää. Kyllönen painotti, ettei kyse ole mistään vastakkainasettelusta.
– Suomi tarvitsee monimuotoisen liikennejärjestelmän, jossa eri liikenne- ja kulkumuodot pelaavat tehokkaasti yhdessä. Matkat ja kuljetukset ovat ketjuja, joissa tarvitaan useampia liikenne- ja kulkumuotoja.