Nyt tähytään Royal Caribbean Cruises (RCCL) varustamon suuntaan. Telakka on valmistanut varustamolle kaksi maailman suurinta loistoristeilijää. Kolmannen tilauksen tulo voi olla edessä jopa tämän vuoden puolella.
Avainasemassa on Suomen valtion omistama rahoitusyhtiö Finnvera. Yhtiön varatoimitusjohtaja Jouni Hakala ei halua sanallakaan kommentoida, missä vaiheessa rahoitusjärjestelyt ovat.
– Asiasta on spekuloitu, eikä minulla ole lisättävää, Hakala tyytyy sanomaan.
Kansan Uutisten saamien tietojen mukaan asia olisi ollut tiistaina hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyssä.
Royal Caribbeania pidetään luotettavana varustamona ja sen omavaraisuus on hyvässä kunnossa. Aikaisemmin Finnverassa oli vallalla raamisopimuskäytäntö takauksia myönnettäessä. Nyttemmin valtionyhtiö ottaa entistä enemmän huomioon riskit takauspäätöksissään.
Hakalan mukaan Finnvera takasi 95 prosenttia Royal Caribeanille Turusta toimitettujen Allure of the Seas ja Oasis of the Seas -alusten lainoista. TUI:n tilaaman ensimmäisen aluksen 360 miljoonan euron lainoista rahoitusyhtiö takasi saman osuuden. Laina-aika on 12 vuotta aluksen toimituksesta.
TUI:lle tulevien alusten yksikköhinnaksi on arvioitu 400 miljoonaa euroa. Vuosina 2009 ja 2010 toimitettujen loistoristeilijöiden kauppahinta oli noin 900 miljoonaa euroa.
Viking Linelle tammikuussa valmistuvan aluksen Finnveran takausosuus ostajaluotosta on puolet.
Hakala painottaa, että tilausten saamiseksi aluksen rakennusaikaisella rahoituksella on keskeinen rooli.
Yhden loistoristeilijän työllistävä vaikutus on suurempi kuin TUI:lle rakennettavien kahden aluksen yhteensä. Alihankkijoille ja telakalle loistoristeilijä on merkinnyt yhteensä 12 000 henkilötyövuotta, kun TUI:n alusten yhteen laskettu vaikutus on 11 000 henkilötyövuotta.
STX Finlandin potentiaalista mahdollisuutta saada rakentaa RCCL:lle aikaisempien risteilijöiden sisaralus parantaa se, että edellisten alusten suunnitelmat ja piirustukset ovat Turun telakan ja alihankkijoiden käytettävissä. Sattumaa ei liene sekään, että kahden laivan tilaus tuli TUI:lta, josta puolet omistaa RCCL ja toiset puolet saksalainen, Euroopan suurin matkailualan yritys TUI.
TUI-varustamo on vasta neljän vuoden ikäinen. Toimijan kaksi liikenteessä olevaa alusta on ollut aikaisemmin RCCL:n käytössä. Laivat on uudistettu perusteellisesti varustamovaihdoksen jälkeen.
Alihankkijaverkko ei repeä
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen elinkeino- ja yritystoiminnan yksikön päällikkö Esa Lindqvist uskoo loistoristeilijöiden ympärille aikanaan muodostuneen alihankkija- ja tavarantoimittajaverkoston kestävän kolmenkin tilauksen asettamat paineet.
– Väitän, että asia on hanskassa.
Verkosto on jopa kilpailukykyisemmässä kunnossa kuin risteilijöiden rakentamisen aikaan, Lindqvist arvioi. Telakan työntekijät pelkäsivät verkoston rapautuvan, kun tilauskanta oli kuopassa. Lindqvistin mukaan yrityksien toimintaan saatiin uusia tukijalkoja, kun telakalla meni huonosti. Tuotantovolyymi siirtyi muualle.
Lindqvist laskee, että telakan kanssa läheisimmässä yhteistyössä olleesta 40 alihankintafirmasta vain 6-7 on joutunut lopettamaan toimintansa.
ELY-keskuksen erikoissuunnittelijan Petri Pihlaviston mukaan TUI:n tilausten aiheuttama työllisyysbuumi asettuu ensi vuoden marraskuun ja toukokuun 2014 väliselle jaksolle. Tällöin telakalla työskentelee yli 2 000 henkeä, joista suoraan telakan palveluksessa on noin tuhat.
Pihlavisto haluaa painottaa, että laivojen rakentamisessa kotimaisuusaste on 80 prosentin luokkaa.