Helsingin ja Tallinnan liikenne- ja logistiikkayhteyksiä sekä kaupunkien välistä liikkuvuutta tutkineen Helsinki-Tallinn Transport and Planning Scenarios –hankkeen lopputulokset esitellään Helsingissä torstaina.
Helsingin ja Tallinnan välinen kasvava liikenne vaatii uusia liikenneratkaisuja. Matkustajalauttojen rekkaliikenteellä on merkitystä matkustajaliikenteen palvelu- ja hintatason mahdollistajana, mutta samalla se on kummassakin kaupungissa keskustan liikenteen kannalta ongelma. Helsingissä Länsiterminaalin maaliikenneyhteydet ovat jo nyt ruuhkautuneet ja kapasiteetti tulee täyteen käyttöön lähivuosina.
Ennusteiden mukaan Helsingin ja Tallinnan välinen matkustajaliikenne kasvaa ainakin vuoteen 2022 saakka, jolloin sen arvioidaan olevan 8,2 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Autoliikenteeseen odotetaan 50 prosentin kasvua 1,5 miljoonaan ajoneuvoon vuodessa. Suurin kasvuodotus on tavarakuljetuksilla, joiden odotetaan kasvavan noin 60 prosenttia eli 4,5 miljoonaan tonniin vuonna 2022.
Rail Baltica -rautatieyhteyden kytkeminen Helsingin kautta Suomen kuljetusverkkoihin on noin kymmenen vuoden kuluessa ratkaistava asia, ja siinä tarvitaan toimenpiteitä sekä Helsingissä että Tallinnassa. Rautatiekuljetusten roolin vahvistuminen EU:n liikennepoliittisten tavoitteiden mukaisesti vaatii ratkaisuja Suomen kytkemisessä eurooppalaisiin verkkoihin.