Entinen europarlamentaarikko Esko Seppänen on tuohtunut teleoperaattori Soneralle. Hän oli uusimassa kännykkäsopimustaan, jolloin sitä tarjottiin entiseen hintaan 19,90 euroa kuukaudessa. Kun Seppänen sanoi saaneensa Elisalta huomattavasti halvemman tarjouksen, Soneralta tarjottiin 50 prosentin alennusta.
Seppänen kertoi tapauksesta torstaina Facebookissa.
Hän oli kysynyt, miksei halvemmasta hinnasta kerrottu heti. Myyjän mukaan alennuksen saa antaa vasta, jos asiakas uhkaa vaihtaa operaattoria.
Peli ei ole reilua, Seppänen kirjoittaa.
”Joko on tarjolla halpa vaihtoehto tai ei ole, mutta jos on, siitä pitää kertoa heti eikä perään soittelemalla. Minulle ei kelpaa tällainen markkinatalous, jossa meitä asiakkaita kusetetaan aina tilaisuuden tullen”.
”Asioista voidaan keskustella”
Myyntijohtaja Petri Lahtinen Sonerasta sanoo, että Seppäsen kuvaama tilanne on mahdollinen.
– Perussääntö on se, että tarjoukset ovat julkisia ja niiden perusteella mennään. Mutta voi tulla yksittäistapauksia, joissa on tultu asiakasta vastaan. Asioista voidaan keskustella asiakkaan kanssa ja voidaan sopia periaatteessa mitä tahansa.
Tässä tapauksessa asiakas ei kuitenkaan pidä reiluna sitä, että tuotteen saa puoleen hintaan vasta, jos osaa kysyä sitä.
– Ymmärrän kyllä hänen reaktiotaan ja pahoittelen sitä. Tämä on kuitenkin se periaate, että asiakaskohtaisesti voidaan joissakin tilanteissa joustaa, Lahtinen sanoo.