Nuoret suhtautuvat välinpitämättömästi harmaaseen talouteen. Joka neljäs 15-34-vuotias voisi harkita työskentelyä pimeästi. Yhtä moni oli sitä mieltä, etteivät harmaan talouden vaikutukset kosketa heitä tai heidän elämäänsä ylipäätään.
Nuorten asenne harmaata taloutta kohtaan tuli ilmi syyskuussa 2012 tehdyssä kyselytutkimuksessa, johon osallistui noin 1 000 henkilöä. Tutkimuksen teetti sisäasiainministeriö.
Nuorimmasta ikäryhmästä 70 prosenttia tiesi, että harmaata taloutta voi torjua vaatimalla ostoksesta kuitin ja 52 prosenttia nuorista vastaajista piti epäilyttävänä nettikaupassa myytäviä merkkituotteita, joiden hinta on yli puolet halvempi kuin Suomessa kaupassa.
Tutkimus liittyy ministeriö pyrkimykseen parantaa nuorison tietämystä harmaasta taloudesta. Harmaan talouden torjunta on yksi hallituksen kärkihankkeista.
Tiedotuskampanja käynnistyi runsas vuosi sitten ja syksyn 2012 aikana toteutettu harmaan talouden torjunnan radio- ja ulkokampanja
Osana kampanjaa on järjestetty oppilaitoskiertue, jossa poliisin, tullin ja Verohallinnon edustajat ovat kiertäneet puhumassa harmaan talouden ja talousrikollisuuden haitoista lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret aikuiset ovat harmaan talouden torjunnan kannalta tärkeä kohderyhmä. Heihin voidaan vaikuttaa kohdennetulla viestinnällä.