Koulu on elämää varten. Työnteon oppiminen on edelleen tärkeää, mutta työ ei voi enää olla elämän keskeinen sisältö. Lisäksi tarvitaan tietoja ja taitoja jokapäiväisen elämän hallintaan, ihmissuhteisiin, kulttuuriharrastuksiin ja yhteiskunnalliseen toimintaan.
Tällöin työn tilalle ei tule henkinen passiivisuus vaan aktiivinen elämä.
Usein asetetaan vastakkain ns. lukuaineet sekä taito- ja taideaineet. Myös lukuaineita tulee opettaa ja opiskella siten, että se aktivoi omakohtaiseen ajatteluun, kyselemään, pohtimaan ja soveltamaan opittua.
Tällaisia opetusmenetelmiä on painotettu LUMA-ohjelmassa, jossa kehitetään matematiikan ja luonnontieteiden opetusta. Oppimistulokset ovat erinomaisia, mikä on näkynyt muun muassa kansainvälisissä PISA-arvioinneissa.
Ihmiskunta kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja enemmän kuin, mihin planeettamme voimavarat riittävät. Pahimpia kuluttajia ovat niin sanotut länsimaat, Suomi mukaan lukien. Tähän täytyy saada muutos. Muutoksen toteuttamiseen tarvitaan tietoa, tahtoa ja poliittista voimaa.
Vihreä liike on suosittu nuorten naisten keskuudessa, mutta juuri sama ihmisryhmä on usein välttänyt luonnontieteiden ja matematiikan opiskelua. Ilman tietoa hyvilläkään pyrkimyksillä ei ole suurta vaikutusta.
Koulun pitää tarjota matemaattis-luonnontieteelliset perustiedot, jotta ihmiset voivat todella ymmärtää luonnon ilmiöitä ja ihmisten toiminnan vaikutuksia.
Maailmassa eriarvoisuus kasvaa samalla, kun kilpailu luonnonvaroista kiristyy. Oikeudenmukaisen maailman toteuttaminen vaatii meiltä uudenlaista, vaatimattomampaa elämäntapaa ja kaikkien ihmisten kunnioittamista.
Tavoitteena tulee olla vastuullinen planeetan kansalaisuus. Uskontojen sijasta tulisi opettaa etiikkaa.
fil.lis., opetusneuvos emerita