Palkansaajien tutkimuslaitoksen ennustepäällikön Eero Lehdon mukaan STX:n Turun telakan laivatilauksilla tai niiden kariutumisella on suuri kansantaloudellinen merkitys. Lehto kirjoittaa PT:n blogissa maanantaina, että korealaisen STX Shipbuildingin omistaman STX Europe -telakkayhtiön rahoitustuesta ja siitä riippuvista Turun telakan tilauksista onkin muodostumassa eräs istuvan hallituksen visaisimmista ongelmista.
Neuvotteluvaiheessa olevista tilauksista on julkisuuteen tullut vain vähän tietoa. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on kuitenkin Lehdon mukaan toistaiseksi hylännyt amerikkalaisen RCC-varustamon risteilijätilauksen rahoitusesityksen. Lisäksi on mahdollista, että yhtiön heikko vakavaraisuus voisi estää rahoitustuen Turun telakan jo saamille kahdelle tilaukselle saksalaiselta TUI Cruises GmbH -varustamolta. Jälkimmäisten tilausten yhteisarvo on lähes 800 miljoonaa euroa.
”Kyse muutamasta kymmenestä miljoonasta”
Perusongelmana on STX Europen liian heikko tase, jotta valtio voi taata sen rakentamisen aikaista luototusta. Julkisuuteen saatujen tietojen perusteella STX Europe olisi pyytänyt valtiota pääomittamaan yhtiötä takaamalla sen pääomalainan. Kyse on ilmeisesti muutamasta kymmenestä miljoonasta eurosta.
”Ulkopuolinen on saanut asiasta sen käsityksen, että STX Europe tietoisena asian tärkeydestä Suomelle olisi kiristämässä hallitusta tukemaan yhtiötä, vaikka sen omistama korealainen emoyhtiö voisi myös itse vahvistaa STX Europen tasetta”, Lehto kirjoittaa.
Hänen mukaansa valtio saisi kuitenkin verraten pienellä panostuksella valtavan tuotannon ja työllisyyden lisäyksen. Tilausten yhteenlaskettu työllisyysvaikutus on ainakin yli 20 000 työpaikkaa sekä välilliset vaikutukset päälle.
Tilausten kariutumisella taas olisi Lehdon mukaan merkittävä negatiivinen vaikutus koko kansantalouteen ja varsinkin Varsinais-Suomeen, jossa työllisyystilanne on heikentynyt tuntuvasti jo Nokian Salon tehtaan lakkautuksen seurauksena.
”Kaikkia teollisuustyöpaikat eivät kiinnosta”
”Karkeasti arvioiden Turun telakan tilausten kariutuminen voisi pahimmassa tapauksessa nostaa Suomen vuoden 2014 työttömyysastetta noin yhden prosenttiyksikön. Tämä on kova hinta kuitenkin pienehköstä riskistä menettää muutama kymmenen miljoonaa euroa”.
Eero Lehto toivoo hallituksen toimivan vaakalaudalla olevien tilausten toteutumiseksi.
”Joskin poliittisesti kirjavassa hallituksessa on myös puolueita, joilla ei ole mitään kosketusta teollisuustyöväkeen ja joille teollisten työpaikkojen lisäys on jokseenkin toisarvoista”, hän kuitenkin toteaa.