Henkilöstöjohtamiseen uudet tuulet
Sen sijaan henkilöstöjohtamisessa puhaltavat uudet tuulet edellisen puheenjohtajan Timo Rädyn jäljiltä.
– Henkilöstöjohtamiseen tulee avoimuutta ja nykyaikaa, Piirainen lupaa.
Piirainen valittiin puheenjohtajaksi AKT:n valtuuston kokouksessa perjantaina. Hän voitti vastaehdokkaansa Tapio Bergholmin selvin numeroin 31 – 3.
Piirainen tulee AKT:n johtoon Työväen sivistysliiton hallintojohtajan paikalta. Hänellä on takanaan 12 vuotta työhistoriaa AKT:ssä eri tehtävissä. Piirainen on toiminut aluetoimitsijana, palkkasihteerinä ja talouspäällikkönä.
– Palaan liittoon erittäin mielelläni, Piirainen totesi valintansa jälkeen.
Liittojohtajan paikka tuli auki, kun edellinen puheenjohtaja Timo Räty joutui lähtemään liitosta riitaisien vaiheiden jälkeen viime talvena. Luottamuspulaan johtaneet kiistat koskivat mm. liiton viestintäpäällikön Hilkka Ahteen erottamista.
Liittoa on Rädyn erottamisen jälkeen johtanut liittosihteeri Arto Sorvali.
Piirainen ei ole huolissaan liiton maineesta, vaikka myöntääkin ”puheenjohtajakaplakan” rasittaneen julkisuuskuvaa.
– Jäsenten silmissä maine on hyvä ja liitto on ollut täysin toimintakykyinen myös välivaiheen aikana.
Riitaan tarvitaan kaksi
Kuljetusala tunnetaan vaikeista neuvotteluista ja kiperistä tilanteista. Usein sopimukset on jouduttu hakemaan valtakunnansovittelijan toimistosta.
– Kriittisiä tilanteita on ollut ja tulee varmaan vastakin. Niistä kuitenkin aina selvitään.
Piirainen korostaa, ettei AKT:n tarvitse suinkaan hävetä sopimushistoriaansa.
– Täytyy muistaa, että jos riitaa syntyy, siinä on aina kaksi osapuolta.
Seuraavalla sopimuskierroksella AKT valmistautuu normaalisti liitokohtaisiin neuvotteluihin. Myöskään raamiratkaisun jatkaminen ei ole Piiraisen mukaan etukäteen poissuljettu vaihtoehto.
– Me asetamme neuvottelukierrokselle omat tavoitteemme. Sopimuksen muoto ei ole ongelma, jos liiton tavoitteet toteutuvat riittävästi.
Piiraisen mukaan AKT pyrkii kuljetusalan sopimuksissa lyhentämään kuljettajien työhön sidonnaista aikaa. Se pakkaa venymään jopa 15-tuntiseksi, kun työpäivää pätkitään useisiin osiin.
Satamien ongelmaksi Piirainen mainitsee kilpailutuksen.
Kuljetusalan liittofuusio 2015
Pitkään vireillä olleeseen kuljetusalan ammattiliittojen yhdistämiseen Piirainen suhtautuu luottavaisesti.
– Sitä vetää kokenut selvitysmies ja uskon, että hänen johdollaan haasteet voidaan purkaa.
Hanketta vetää AKT:n eläkkeellä oleva ex-sihteeri Jussi Koivunen. Siinä on mukana viisi kuljetus- ja logistiikka-alan ammattiliittoa.
Piiraisen mukaan keskeistä jäsenten kannalta on, että eri jäsenryhmien ammatti-identiteetti ja painoarvo sopimuspolitiikassa pystytään säilyttämään.
Mikäli selvitysvaihe onnistuu, Piirainen arvioi liittofuusion voivan toteutua aikaisintaan vuonna 2015.