Palkansaajien tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö Eero Lehto haukkuu hallituksen pataluhaksi sen STX-linjauksista laitoksen blogissa. Hänen mukaansa selitykset sille, miksi telakalle ei myönnetty 50 miljoonan euron luottoa eivät vaikuta päteviltä.
Lehto kirjoittaa, että valtio olisi voinut Ranskan valtion tapaan hankkia osuuden telakkayhtiöstä. Tämä olisi vahvistanut STX Finlandin omaa pääomaa ja mahdollistanut sen rakentamisen aikaisen rahoituksen saannin. Hän vertaa tilannetta Ranskaan, missä valtio sijoitti STX Franceen 83 miljoonaa euroa vuonna 2008 ja sai sillä kolmanneksen omistusosuuden.
”On vaikea sanoa, kuinka paljon Suomen valtion olisi pitänyt sijoittaa. Valistunut arvaus on 50–100 miljoonaa euroa. Olisiko tämä ollut liikaa? Valtio yksityisti marraskuussa 2012 Destian ja sai 59 miljoonaa euroa. Tuskin kukaan kiinnitti huomiota tähän summaan, jolla jo lähes olisi voitu pelastaa koko telakkateollisuus”, Eero Lehto kirjoittaa.
Eurot mittasuhteisiin
Hän vertaa Suomen valtion sitoutuneen tukemaan Euroopan kriisimaita noin 14 miljardilla eurolla heinäkuuhun 2012 mennessä. Sitoumuksista noin 9 miljardia euroa on jo käytössä.
”Siitä, että valtio on tukenut kriisimaita näin paljon lähes vastikkeettomasti, ei seuraa automaattisesti, että valtion pitäisi tukea STX Finlandia, mutta tämä rinnastus asettaa Turun telakan rahoitusongelmat oikeisiin mittasuhteisiin”.
Tekohurskasta puhdasoppisuutta
”Elinkeinoministeri Vapaavuori ja nyt myös valtiovarainministeri Urpilainen ovat torjuneet sen, että Suomen valtio voisi sijoittaa STX:ään Ranskan valtion tapaan. Viimeisen 20 vuoden aikana on linjana kuulemma ollut se, ettei valtio osallistu omistajana tuotannollisten yritysten tukemiseen. Tämä puhdasoppisuus vaikuttaa tekohurskaalta juuri nyt, kun eurokriisin hoidossa on romutettu kaikki mahdolliset ortodoksiat”, Lehto jatkaa.
Kriisi ei ole ohi
Lehto varoittaa, ettei telakkakriisi ole vielä ohi. Turun telakan jo saamat kaksi tilausta TUI-varustamolta uhkaavat peruuntua rahoitusongelmiin.
Lehdon mukaan muualla maailmassa on finanssikriisin jälkeen tuettu ja pelastettu kuljetusvälineteollisuutta miljardeilla euroilla. Monet valtiot ovat myös vahvasti omistajia kuljetusvälineteollisuudessa. Sen sijaan Suomen hallituksen linja STX Finlandin vaikeuksia kohtaan on hänen mielestään ollut poikkeuksellisen tyly.
Lehto kirjoittaa, ettei pyrkimystä aitoon kustannushyöty-analyysiin ole ollut, vaan tunteenomainen provosoituminen on ottanut ylivallan STX:ää koskevassa päätöksenteossa.