– Puheet eivät riitä. Tarvitaan tekoja ja että emo-STX toteuttaa oman osuutensa rahoituksesta. Ei ole hetkeäkään aikaa odotella, Aalto lisää. Kortti on nyt korealaisten käsissä.
Emoyhtiön Offshore & Shipbuildingin talousjohtaja Ho Nam Yi on julkisuudessa vakuuttanut Turun ja Rauman telakoiden säilyvän. Johtaja on luvannut rahojen tulevan ”pian”. Kyse on kymmenistä miljoonista euroista.
Emo-STX:n maksuosuuden toimittaminen STX Finlandille on noin kaksi viikkoa jäljessä sovitusta. Turun ja Rauman telakoiden kassakirstun pohja alkaa häämöttää.
Aalto on syvästi huolestunut työntekijäporukkansa ja Suomen laivateollisuuden tulevaisuudesta. Aallolla on ollut tapana sanoa, että hän ei usko tilauksen toteutumiseen vasta, kun nimet ovat paperissa. Nyt hän on epäluuloinen, maksaako korealaisosapuoli tehdystä sopimuspaketista oman osuutensa.
Epäilyksiä on herättänyt, että emoyhtiön lisääntyneet talousvaikeudet. Yhtiö on hakeutunut vapaaehtoiseen velkasaneeraukseen. Se sai velkojiltaan aikaa lainojensa takaisinmaksuun kesäkuun loppuun mennessä.
Turun Sanomien saamien tietojen mukaan kahden aluksen tilaaja TUI-varustamo on pistänyt jäihin jo nyt valmisteilla olevan risteilijän ennakkomaksuja, mikä lisää epävarmuutta.
Turun ja Rauman telakoiden kassakirstun pohja alkaa häämöttää. Seuraava palkanmaksu pystytään hoitamaan. Alihankintayrityksillä ja tavarantoimittajilla on saatavia tuntuvasti.
Varsinais-Suomen telakkatyöryhmän ja kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Petteri Orpo on arvioinut julkisuudessa, että Korean STX:n taloudellinen tilanne on parantunut ja että velkajärjestelyin se pystyy turvaamaan TUI-risteilijöiden valmistumisen Turussa. Risteilijöiden rahoituspaketti solmittiin Korean STX:n, valtion omistaman rahoitusyhtiö Finnveran ja tilaajavarustamo TUI:n kesken.
Innovaatiotukea ei tipu lisää
Valtio on jo maksanut 9,6 miljoonaa euroa innovaatiotukea Turun telakalle TUI-projektin rahoittamiseen. Tuen kokonaissumma on 31 miljoonaa euroa.
Aalto pitää varmana, että senttiäkään tämän päälle ei enää tule, ennen kuin korealaiset maksavat sovitusti oman osuutensa.
Tätä hän perustelee sillä että ”jokin taho Suomessa haluaa vaikeuttaa laivanrakennusta”. Aalto ei sulje pois mahdollisuutta, että jotkut haluaisivat koko laivanrakennusalan pois maasta.