Tuore kysely kertoo, että pikaraitiotiehen suhtautuu myönteisesti 70 prosenttia turkulaisista. Sama määrä vastaajista haluaa, että raitiotie toteutetaan mahdollisimman nopeasti. Hanketta ovat ajaneet etenkin Vasemmistoliitto ja vihreät
Tärkeimpinä ominaisuuksina vastaajat pitivät pikaraitiotien täsmällisyyttä, luotettavuutta, turvallisuutta, nopeutta ja tiheitä vuorovälejä. Myös kustannusten pysyminen kurissa koetaan tärkeäksi.
Vähiten tärkeimpänä taas pidetään liityntäpysäköintiä autoille ja pyörille.
Pikaraitiotiestä tehdään linjausvaihtoehdot ja toteutetaan yleisötilaisuus syksyyn mennessä. Tavoitteena on, että syyskuussa kaupunginhallitus ja -valtuusto käsittelevät linjausvaihtoehdot. Viidestä vaihtoehdosta valitaan yksi.
Päätös pikaraitiotien rakentamisesta on tarkoitus tehdä syyskuussa 2014.
Kolmannes valtion tukea.
Turun raitiotien yleissuunnitelman kustannusarvio on 465 000 euroa, josta kolmannes olisi valtion tukea.
– Raitiotiellä tuntuu olevan vastaajien mielestä myös varsin hyvä imago. Sitä pidetään miellyttävänä ja ympäristöystävällisenä. Myös kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen ensisijaisuus keskustassa koetaan tärkeäksi, toteaa kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokela.
Jyrkimmin kyselyssä mielipiteet jakaantuvat suhteessa linja-autoliikenteeseen satsaamiseen ja raitiotien kustannuksiin, Jokela sanoo.
Keskustan pysäköintimaksut noussevat
Turku tavoittelee pikaraitiotien rakentamista samassa aikataulussa Tampereen kanssa. Merkittävä ero kaupunkien välillä on hankkeiden lähtökohdissa.
– Turussa raitiotie on kaupunkikehityshanke, kun Tampereella se on joukkoliikennehanke. Tampereella on liikenteessä sellaisia pullonkauloja, mitä Turulla ei ainakaan vielä ole, Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen muistuttaa.
Turku on asettanut selkeät tavoitteet pikaraitiotielle. Sen tulisi tuoda Turulle kilpailukykyä ja vetovoimaa. Lisäksi sen avulla voidaan toteuttaa kestävä kaupunkirakenne ja saada liikenne sujuvammaksi. Kaupungin laskelmien mukaan joukkoliikenteen matkustajamäärien pitäisi kasvaa 55 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
Raitiotiellä tavoitellaan myös yleisen viihtyvyyden parantamista. Lisäksi raitiotien tulee olla kustannuksiltaan kestävä investointi. Tämä edellyttää sitä, että kaupunkilaiset ovat myös valmiita maksamaan raitiotiestä. Odotettavissa on esimerkiksi pysäköintimaksujen nousua keskusta-alueella.
Pikaraitiotie-kysely toteutettiin 5.–18. maaliskuuta netissä. Vastauksia saatiin 2 523. Vastaajista 88 prosenttia oli turkulaisia.