KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kohtuuttomat muutokset työaikoihin syynä Vantaan bussilakkoon

Veolia Transport Vantaa Oy:n linja-autonkuljettajien mielenilmaus jatkuu toista päivää.

Veolia Transport Vantaa Oy:n linja-autonkuljettajien mielenilmaus jatkuu toista päivää. Kuva: Lehtikuva/ Jarno Mela

Kansan Uutiset
15.5.2013 12.31

Veolia Transport Vantaa Oy:n linja-autonkuljettajien mielenilmaus jatkuu toista päivää. Veolian Vantaan ja Keravan bussivuoroja ei ajeta, mikä hankaloittaa eniten Vantaan poikittaisliikennettä ja Keski-Vantaan liikennettä.

Kuljettajien pääluottamusmiehen Jani Hartikka kertoo tiedotusvälineille lähettämässään tiedotteessa, että töistä poisjäännin syynä ovat työnantajan yksipuolisesti määräämät työvuorojärjestelmän muutokset, jotka aiheuttaisivat kielteisiä seurauksia kuljettajien henkilökohtaisessa elämässä, mutta myös matkustajien liikenneturvallisuudessa.

Hartikka korostaa, että mielenilmaus ei ole suunnattu Veolian bussien asiakkaita vastaan, vaan heidän puolestaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Työnantaja haluaisi Hartikan mukaan esimerkiksi lyhentää työvuorojen välisen minimiajan yhdeksään tuntiin. Pääkaupunkiseudulla työpaikan ja kodin välisen matka-ajan venähtäminen yli tuntiin on hyvinkin tavallista, joten muutos merkitsisi toteutuessaan sitä, että matkojen, ilta- ja aamuruokailujen ja henkilökohtaisen hygienian hoidon jälkeen kuljettajan nukkumiseen käytettävissä oleva aika jäisi työvuorojen välissä viiteen tuntiin, jopa alle.

– Kun työpäivän pituus on jopa 12 tuntia, voidaan kahden 12 tunnin työvuoron välissä alle viisi tuntia unta saanut kuljettaja ainakin jälkimmäisen työvuoronsa lopulla täysin perustellusti luokitella liikenneturvallisuusriskiksi. Ja tällaisella kuljettajalla voi siis olla allaan 15-metrinen, miltei 30 tonnia painava telibussi, jossa on sisällä yli sata matkustajaa, katsoo Hartikka.

Työnantajalta saadussa työvuorolistaehdotuksessa on mm. 16 vuorokauden jakso, jossa on ensin neljä iltavuoroa, sitten yksi vapaapäivä, sitten viisi aamuvuoroa, jonka jälkeen on yksi vapaa ja sitten on viisi iltavuoroa. Veolia Transport Vantaassa kuljettajan iltavuoro voi päättyä esimerkiksi 3.30 aamuyöllä ja aamuvuoro puolestaan alkaa samoihin aikoihin.

Kuljettajien kokonaan vapaiden viikonloppujen (la-su) määrää uusi työvuorojärjestelmä leikkaisi nykyisestä puoleen tai jopa alle.

Kuljettajien mielestä työnantajan ajamaa työvuorojärjestelmän muutosta ei voida toteuttaa, jos siitä ei päästä osapuolten keskinäiseen sopimukseen.

Koepallo?

Veolia Transport Vantaata halutaan käyttää valtakunnallisena ”koepallona”, arvioivat kuljettajat.

– Alan työehtosopimus päättyy ensi talvena ja on mahdollista, että kuljetusalan työnantajaleiri haluaa testata, kuinka suuria huononnuksia alan työehtoihin se voi saada läpi nyt, kun neuvotteluja tulevasta työehtosopimuksesta käydään työntekijäpuolella tuoreen puheenjohtajan voimin, katsoo Hartikka.

Veolia Transport Vantaan kuljettajat haluaisivat Hartikan mukaan palata töihin. He toivovat siksi, että HSL ja/tai alan keskusjärjestöt puuttuisivat tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, koska Veolia Transport Vantaa Oy:n toimivalla johdolla ei neuvotteluhalukkuutta tunnu olevan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

Uusimmat

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

Postin työntekijöiden asema huolestuttaa pörssilistautumisessa.

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään