Veolia Transport Vantaa Oy:n linja-autonkuljettajien mielenilmaus jatkuu toista päivää. Veolian Vantaan ja Keravan bussivuoroja ei ajeta, mikä hankaloittaa eniten Vantaan poikittaisliikennettä ja Keski-Vantaan liikennettä.
Kuljettajien pääluottamusmiehen Jani Hartikka kertoo tiedotusvälineille lähettämässään tiedotteessa, että töistä poisjäännin syynä ovat työnantajan yksipuolisesti määräämät työvuorojärjestelmän muutokset, jotka aiheuttaisivat kielteisiä seurauksia kuljettajien henkilökohtaisessa elämässä, mutta myös matkustajien liikenneturvallisuudessa.
Hartikka korostaa, että mielenilmaus ei ole suunnattu Veolian bussien asiakkaita vastaan, vaan heidän puolestaan.
Työnantaja haluaisi Hartikan mukaan esimerkiksi lyhentää työvuorojen välisen minimiajan yhdeksään tuntiin. Pääkaupunkiseudulla työpaikan ja kodin välisen matka-ajan venähtäminen yli tuntiin on hyvinkin tavallista, joten muutos merkitsisi toteutuessaan sitä, että matkojen, ilta- ja aamuruokailujen ja henkilökohtaisen hygienian hoidon jälkeen kuljettajan nukkumiseen käytettävissä oleva aika jäisi työvuorojen välissä viiteen tuntiin, jopa alle.
– Kun työpäivän pituus on jopa 12 tuntia, voidaan kahden 12 tunnin työvuoron välissä alle viisi tuntia unta saanut kuljettaja ainakin jälkimmäisen työvuoronsa lopulla täysin perustellusti luokitella liikenneturvallisuusriskiksi. Ja tällaisella kuljettajalla voi siis olla allaan 15-metrinen, miltei 30 tonnia painava telibussi, jossa on sisällä yli sata matkustajaa, katsoo Hartikka.
Työnantajalta saadussa työvuorolistaehdotuksessa on mm. 16 vuorokauden jakso, jossa on ensin neljä iltavuoroa, sitten yksi vapaapäivä, sitten viisi aamuvuoroa, jonka jälkeen on yksi vapaa ja sitten on viisi iltavuoroa. Veolia Transport Vantaassa kuljettajan iltavuoro voi päättyä esimerkiksi 3.30 aamuyöllä ja aamuvuoro puolestaan alkaa samoihin aikoihin.
Kuljettajien kokonaan vapaiden viikonloppujen (la-su) määrää uusi työvuorojärjestelmä leikkaisi nykyisestä puoleen tai jopa alle.
Kuljettajien mielestä työnantajan ajamaa työvuorojärjestelmän muutosta ei voida toteuttaa, jos siitä ei päästä osapuolten keskinäiseen sopimukseen.
Koepallo?
Veolia Transport Vantaata halutaan käyttää valtakunnallisena ”koepallona”, arvioivat kuljettajat.
– Alan työehtosopimus päättyy ensi talvena ja on mahdollista, että kuljetusalan työnantajaleiri haluaa testata, kuinka suuria huononnuksia alan työehtoihin se voi saada läpi nyt, kun neuvotteluja tulevasta työehtosopimuksesta käydään työntekijäpuolella tuoreen puheenjohtajan voimin, katsoo Hartikka.
Veolia Transport Vantaan kuljettajat haluaisivat Hartikan mukaan palata töihin. He toivovat siksi, että HSL ja/tai alan keskusjärjestöt puuttuisivat tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, koska Veolia Transport Vantaa Oy:n toimivalla johdolla ei neuvotteluhalukkuutta tunnu olevan.