KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kaikki on löydettävä itse

Tuula-Liina Varis
3.6.2013 18.00

Tommi Melender aloittaa viimeisimmän esseekokoelmansa Yhden hengen orgiat nimiesseen yrittämällä vastata kysymykseen Miksi kirjoitan? mutta siirtyy pian vastaamaan kysymykseen Miksi luen? Hän epäilee, että kirjoittamisensa syitä kartoittaessaan hän syyllistyisi ”yhdentekevään lörpöttelyyn kirjailijanelämän karuudesta tai tunnustukselliseksi tekeytyvään rankisteluun, jonka ainoa tarkoitus olisi tehdä vaikutus lukijoihin esittämällä, kuinka armottoman rehellisesti ruodin suunnatonta narsismiani”.

Inspiroiduin kovasti Melenderin lukuhistoriasta.

Hän ei ollut mikään ”lukeva lapsi”. Lukiovuosiin mennessä hän oli innostunut vain kahdesta romaanista: Tuntemattomasta sotilaasta ja Paavo Rintalan Leningradin kohtalosinfoniasta, niistäkin vain, koska oli varhaisteininä ”hurahtanut” toiseen maailmansotaan. Melender eli rock-maailmassa, ihaili alan tähtiä ja matki heitä pukeutumisessaan ja puheissaan. Tuntosarvet kirjallisuuteen puhkesivat yhtäkkiä, alkusysäyksenä yksi ainoa koulukirjaan painettu Tuomas Anhavan runo, joka jäi päähän soimaan, vaikka lukija ei sitä lainkaan ymmärtänyt. Anhavan avaamasta portista mentiin Haavikkoon, Saarikoskeen, Manneriin, T. S.Eliotiin ja vaikka minne. Melenderistä tuli lukuaddikti. Runot tuntuivat auttavan kaikkeen: nuoruuden kapinan kanavoimiseen, ulkopuolisuuden kestämiseen, jopa paniikkihäiriöihin. Gustav Flaubertin teksteistä hän löysi lukemiselle määreen ”yhden hengen orgiat”, ja niihin orgioihin hän antautui, ei kirjallisuuden vaan itsensä takia.

Uudelle esseistiikalle on ominaista henkilökohtaisuus, huumori, itseironia ja ujostelematon omien persoonallisten näkemysten esittely.

Melenderin lukuhistoriassa toteutuu se, mitä aina olen pitänyt olennaisimpana syynä syvään kiinnittymiseen: kaikki on löydettävä itse.

Jo Erno Paasilinna aikoinaan suhtautui huvittuneen pilkallisesti siihen opettavaisuuteen, jolla lapsia yritetään ohjata kirjallisuuden pariin. Pitää lukea ”hyviä kirjoja”, jotka kehittävät ja välttää ”huonoja kirjoja”, jotka ovat kehityksen esteenä. Paasilinnan mielestä on luettava kaikkea mitä käsiinsä sai, hyvää ja huonoa, raskasta ja kevyttä, sopivaa ja sopimatonta. Olen samaa mieltä: pitää lukea itse, ei antautua luetettavaksi, löytää itse, ei tulla johdatetuksi.

Melenderiä lukiessani vaivuin muistoihin. Kuten monissa 1950-luvun keskiluokkaisissa kodeissa, meilläkin oli lasiovinen matala kirjahylly. Vanhempani eivät olleet kirjallisuusihmisiä, mutta lukemista pidettiin hyvänä harrastuksena, eikä kirjahyllyn sisällön käyttöä kontrolloitu. Siinä oli kaikkea, Mannerheimin elämäkerrasta ”missiromaaneihin”, Waltarista Koskenniemeen, etikettioppaista aforismeihin, Gallen-Kallelan taidekirjoista kansalaissodan kuvahistoriikkeihin, kaatuneiden matrikkeleista Seitsemään veljekseen ja ”joka kodin sivistyskirjaston” nahkaselkäisiin niteisiin. Kumpujen yöstä -sarja oli ensimmäinen historian kirjani, seksikuvaukset – sangen säädylliset – luin missiromaaneista, viisauslauseet Vaeltavasta viisaudesta. Ahmin. Ahmin kaikki matrikkelien kuolleetkin ja punaisten pahat teot mustavalkokuvina, Gallen-Kallelan akat ja kissat, näkit ja hirsisalvoksella vaanivan kuoleman. Sen päälle tietysti pepit ja runotytöt, isonsiskon annipolvat ja Ajan Sävelen sarjakuvanovellit. Mikä suloinen sekasotku, basaari, jossa sai seikkailla kenenkään ohjailematta ihan itse.

Minustakin tuli lukuaddikti, ehkä juuri tämän kaikkiruokaisuuden, itse etsimisen ja löytämisen riemusta. Lukemistani kontrolloi vain kirjaston täti, joka vahti tarkasti, että lapset eivät lainaa aikuisten hyllyistä. Runoudelle tuntosarveni puhkesivat teini-iässä, kun alinomaa onnettomasti rakastuneena koin iskelmien sanoitukset liian pliisuiksi kuvaamaan hehkuvia tunteitani. Aila Meriluoto ei ollut pliisu.

Melender kirjoittaa tarvitsevansa kirjoja normaalien elintoimintojensa ylläpitämiseen. Kirjakauppias on hänelle kuin diileri, jolta hän saa kipeästi tarvitsemansa annoksen kamaa. Melenderistä olisi liikaa vaadittu, että kirjat tekisivät hänestä onnellisen. Olenko minä onnellinen lukija? Joskus olen, mutta kukapa aina olisi? Mutta tiedän, että ilman lukuaddiktiotani olisin heitteillä, pahasti eksyksissä.

Esseestä on tullut suosittu kaunokirjallisuuden laji, puhutaan jopa esseebuumista, vaikka ei se ainakaan myyntiluvuissa näy. Nuoret miehet kuten Antti Nylén, Tommi Melender, Timo Hännikäinen ja ketä heitä onkaan, ovat aiheesta arvostettuja. Heidän ”raivaajaesi-isänään” voi pitää Matti Mäkelää, joka perusti alusta pitäen koko kirjallisen työnsä esseille, mitä rohkeutta Melenderkin kirjassaan ihmettelee. Loistava näitä nuorimpia vanhemman polven esseisti on myös Martti Anhava.

Uudelle esseistiikalle on ominaista henkilökohtaisuus, huumori, itseironia ja ujostelematon omien persoonallisten näkemysten esittely. Nykyesseistit antavat piut paut entiselle vakavamieliselle, auktoriteetteihin nojautuvalle, pääasiassa kirjallisuuden kommentointiin ja analysointiin keskittyneelle esseistiikalle. He saarnaavat, nauravat ja pilkkaavat, kertovat intiimejä asioita itsestään, ilmaisevat suoraviivaisesti arvostuksensa ja inhonsa. Antti Hyryn kuuluisan hyvän kirjan määritelmän heidän teoksensa täyttävät hyvin: ne on tehty taiteellisessa järjestyksessä ja mukava lukea.

Mutta missä tästä joukosta ovat naiset? Miksi essee edelleen on niin miehinen laji? Tai miksi miesesseistit nousevat näkyvyyteen ja arvoon toisin kuin naiset? Eivätkö naisten ei-kaunokirjalliset tekstit olekaan esseistiikkaa? Mitä ne sitten ovat? Halutaanko naisten yhä kirjoittavan esseitä toisista kirjailijoista ennemmin kuin itsestään? Miksi naiset eivät repäise ja avaa omaa elämäänsä esseemuodossa niin kuin esimerkiksi Matti Mäkelä, Antti Nylén, Tommi Melender ja Timo Hännikäinen?

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään