KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Öljyonnettomuus Alaskan vesillä kaatuisi suomalaisten veronmaksajien niskaan

Tämä Greenpeacen mielenosoitus vappuna 2012 johti ministeri Heidi Hautalan eroon. Kysymys on arktisen öljynporauksen riskeistä, joista Suomikin joutuu onnettomuuden sattuessa maksumieheksi, koska vuokraa murtajiaan porausalueelle.

Tämä Greenpeacen mielenosoitus vappuna 2012 johti ministeri Heidi Hautalan eroon. Kysymys on arktisen öljynporauksen riskeistä, joista Suomikin joutuu onnettomuuden sattuessa maksumieheksi, koska vuokraa murtajiaan porausalueelle. Kuva: Lehtikuva/ Greenpeace / Matti Snellman

Arctia Shippingin offshore-toimintaan sisältyy iso riski. Merja Kyllönen haluaa erityistilintarkastuksen yhtiöön.

Kai Hirvasnoro
14.10.2013 10.03

Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala erosi perjantaina, mutta kiista Suomen linjasta ja edusta jäänmurtaja-asioissa on vain kiihtymään päin.

Kysymys on siitä, voidaanko suomalaismurtajia jatkossakin vuokrata esimerkiksi öljy-yhtiö Shellille offshore -bisnekseen turvaamaan öljynporausta pohjoisilla merialueilla. Tässä vastahankaan on Hautalan lisäksi asettautunut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.). Kokoomuksesta ja keskustasta on näytetty toiminnalle vihreää valoa.

Suomen talvimerenkulku turvattava

ILMOITUS
ILMOITUS

Kyllönen on selvittänyt kantaansa kahdessa blogikirjoituksessa.

– Liikenneministerinä minua kiinnostaa jäänmurrossa eniten Suomen talvimerenkulun turvaaminen kaikissa oloissa. Minun vastuullani on huolehtia elinkeinoelämän merikuljetusten ympärivuotisesta toimivuudesta ja huoltovarmuudesta, mahdollisimman kustannustehokkaasti ja luotettavasti, hän kirjoitti perjantaina.

Arctia Shippingissä perusjäänmurto ja offshoretoiminta on jaettu erillisiin yhtiöihin. Yhtiö teki viime vuonna liikevoittoa liki 45 miljoonaa euroa. Kyllönen haluaa selvyyden, mistä ja kenen kukkarosta liikevoitto on syntynyt.

– Onko offshore-toiminnan sisällä se suuri osuus, jonka Liikennevirasto maksaa monitoimimurtajista (Nordicasta ja Fennicasta) talvimerenkulun varmistamiseksi? Kyllönen jatkoi sunnuntaina.

– Näenkin tarpeelliseksi käydä erityistilintarkastuksen kautta läpi koko offshore-toiminta sen olemassaoloajalta. Samassa yhteydessä pitäisi tehdä myös selvitys Itämeren jäänmurtotoiminnan laskutuksesta. Näin me kaikki pääsemme kartalle siitä, mikä on tämänhetkinen todellinen tilanne Arctia Shippingin osalta.

”Riskit ovat kovat”

Kyllösen mukaan arktinen jäänmurto ei ole itsestään selvästi tuottava ala.

– Shell-sopimus on tuonut Arctian kassaan rahaa, mutta kannattavan bisneksen luominen arktisilla vesillä ei ole niin helppoa kuin meillä välillä tunnutaan uskovan. Olot ovat todella vaativat, ja jo matka arktisille vesille vie niin pitkään että rahat olisi käärittävä hyvin lyhyessä ajassa.

– Riskit ovat myös kovat. En missään nimessä halua, että arktisen jäänmurron riskit maksaa suomalainen veromaksaja. Mitä me teemme jos Arctian laivat ovat osallisena jossain öljyvahingossa? Miten silloin käy meidän perinteisten jäänmurtajien, jotka kuuluvat samalle yhtiölle? Kyllönen on kysellyt kahdessa kirjoituksessaan.

Valtio vastaa öljyonnettomuudesta

Suomen jäänmurtajista Fennica ja Nordica olivat vuosina 2012 ja 2013 Shell Offshoren palveluksessa keväästä lähtien öljyn ja kaasunetsinnän tukitoimissa Alaskan pohjoisrannikolla ja niiden on määrä jatkaa tässä tehtävässä myös ensi vuonna.

Koko Heidi Hautalan ero johtui Greenpeacen mielenosoituksista tätä liiketoimintaa vastaan.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan ennen Shell-sopimusta Arctia Shippingin offshore-toiminta oli tappiollista ja sitä tuettiin konserniavustuksina ja emoyhtiön lainoilla.

Riskeillä Kyllönen viittaa Yhdysvaltain Oil Pollution Actiin. Mahdollisen öljyonnettomuuden sattuessa Suomen valtio voi joutua vastaamaan vahingostaan koko Arctia Shippingin omaisuudella. Pelilaudalla ovat siis jäänmurtajat ja monitoimimurtajat. Viime kädessä vahingot maksetaan valtion kassasta eli veronmaksajien rahoilla. Asiasta varoitti Etla viime vuonna.

Käsikairalla jäätä murtamaan?

– Onko maamme etu todella se, että koko jäänmurtajakapasiteettimme olisi yhdessä yhtiössä riskialttiissa tehtävissä maailmalla, kuten Arctia tuntuu haluavan? Tehtävissä, joiden epäonnistuessa voi pahimmassa tapauksessa pantiksi lähteä koko yhtiön kalusto. Mitä tekee silloin piskuinen Suomi? Lähettää miehensä kairaamaan käsikairalla ja hakulla jäitä kriittisiltä kuljetusväyliltä? Kyllönen kysyi blogissaan.

Kaikki ulottuvuudet selvitetään

Talousvaliokunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen (kesk.) peräsi viikonloppuna hallitukselta kantaa Arctia Shippingin strategiaan.

– Hallituksen arktinen strategia puhuu hienosti suomalaisten suurista mahdollisuuksista noilla alueilla. Tuo kaikki on jäämässä sanahelinäksi, jolleivät myös jäänmurto ja vastaavat erityistoimet voisi kuulua suomalaisyritysten arktisten alueiden liiketoimiin. Juuri siinä olemme jo historiallisestikin olleet maailman parhaita; myös tavassa, jolla ympäristönäkökohdat otetaan huomioon.

Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) on halunnut selvittää kaikki arktisen toiminnan ulottuvuuden sekä liiketaloudellisten että ympäristöriskien näkökulmista. Liikenneministeri Merja Kyllösen mielestä pääministerin avaus on hyvä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Kohun keskellä olevat kansanedustajat pyysivät anteeksi, Riikka Purralta sitä sanaa ei irronnut.

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

Ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksessa julkistustilaisuudessa torstaina.

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

Uusimmat

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Kohun keskellä olevat kansanedustajat pyysivät anteeksi, Riikka Purralta sitä sanaa ei irronnut.

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

Ylijohtaja, osastopäällikkö Mikko Spolander valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksessa julkistustilaisuudessa torstaina.

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

Sumud - Suomen Palestiina -verkosto vaatia Yleä boikotoimaan Euroviisuja, jos Israel osallistuu niihin. Verkoston järjestämä mielenosoitus oli Ylen Mediatalon edessä 8. joulukuuta.

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

16.12.2025

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään