KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Öljyonnettomuus Alaskan vesillä kaatuisi suomalaisten veronmaksajien niskaan

Tämä Greenpeacen mielenosoitus vappuna 2012 johti ministeri Heidi Hautalan eroon. Kysymys on arktisen öljynporauksen riskeistä, joista Suomikin joutuu onnettomuuden sattuessa maksumieheksi, koska vuokraa murtajiaan porausalueelle.

Tämä Greenpeacen mielenosoitus vappuna 2012 johti ministeri Heidi Hautalan eroon. Kysymys on arktisen öljynporauksen riskeistä, joista Suomikin joutuu onnettomuuden sattuessa maksumieheksi, koska vuokraa murtajiaan porausalueelle. Kuva: Lehtikuva/ Greenpeace / Matti Snellman

Arctia Shippingin offshore-toimintaan sisältyy iso riski. Merja Kyllönen haluaa erityistilintarkastuksen yhtiöön.

Kai Hirvasnoro
14.10.2013 10.03

Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala erosi perjantaina, mutta kiista Suomen linjasta ja edusta jäänmurtaja-asioissa on vain kiihtymään päin.

Kysymys on siitä, voidaanko suomalaismurtajia jatkossakin vuokrata esimerkiksi öljy-yhtiö Shellille offshore -bisnekseen turvaamaan öljynporausta pohjoisilla merialueilla. Tässä vastahankaan on Hautalan lisäksi asettautunut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.). Kokoomuksesta ja keskustasta on näytetty toiminnalle vihreää valoa.

Suomen talvimerenkulku turvattava

ILMOITUS
ILMOITUS

Kyllönen on selvittänyt kantaansa kahdessa blogikirjoituksessa.

– Liikenneministerinä minua kiinnostaa jäänmurrossa eniten Suomen talvimerenkulun turvaaminen kaikissa oloissa. Minun vastuullani on huolehtia elinkeinoelämän merikuljetusten ympärivuotisesta toimivuudesta ja huoltovarmuudesta, mahdollisimman kustannustehokkaasti ja luotettavasti, hän kirjoitti perjantaina.

Arctia Shippingissä perusjäänmurto ja offshoretoiminta on jaettu erillisiin yhtiöihin. Yhtiö teki viime vuonna liikevoittoa liki 45 miljoonaa euroa. Kyllönen haluaa selvyyden, mistä ja kenen kukkarosta liikevoitto on syntynyt.

– Onko offshore-toiminnan sisällä se suuri osuus, jonka Liikennevirasto maksaa monitoimimurtajista (Nordicasta ja Fennicasta) talvimerenkulun varmistamiseksi? Kyllönen jatkoi sunnuntaina.

– Näenkin tarpeelliseksi käydä erityistilintarkastuksen kautta läpi koko offshore-toiminta sen olemassaoloajalta. Samassa yhteydessä pitäisi tehdä myös selvitys Itämeren jäänmurtotoiminnan laskutuksesta. Näin me kaikki pääsemme kartalle siitä, mikä on tämänhetkinen todellinen tilanne Arctia Shippingin osalta.

”Riskit ovat kovat”

Kyllösen mukaan arktinen jäänmurto ei ole itsestään selvästi tuottava ala.

– Shell-sopimus on tuonut Arctian kassaan rahaa, mutta kannattavan bisneksen luominen arktisilla vesillä ei ole niin helppoa kuin meillä välillä tunnutaan uskovan. Olot ovat todella vaativat, ja jo matka arktisille vesille vie niin pitkään että rahat olisi käärittävä hyvin lyhyessä ajassa.

– Riskit ovat myös kovat. En missään nimessä halua, että arktisen jäänmurron riskit maksaa suomalainen veromaksaja. Mitä me teemme jos Arctian laivat ovat osallisena jossain öljyvahingossa? Miten silloin käy meidän perinteisten jäänmurtajien, jotka kuuluvat samalle yhtiölle? Kyllönen on kysellyt kahdessa kirjoituksessaan.

Valtio vastaa öljyonnettomuudesta

Suomen jäänmurtajista Fennica ja Nordica olivat vuosina 2012 ja 2013 Shell Offshoren palveluksessa keväästä lähtien öljyn ja kaasunetsinnän tukitoimissa Alaskan pohjoisrannikolla ja niiden on määrä jatkaa tässä tehtävässä myös ensi vuonna.

Koko Heidi Hautalan ero johtui Greenpeacen mielenosoituksista tätä liiketoimintaa vastaan.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan ennen Shell-sopimusta Arctia Shippingin offshore-toiminta oli tappiollista ja sitä tuettiin konserniavustuksina ja emoyhtiön lainoilla.

Riskeillä Kyllönen viittaa Yhdysvaltain Oil Pollution Actiin. Mahdollisen öljyonnettomuuden sattuessa Suomen valtio voi joutua vastaamaan vahingostaan koko Arctia Shippingin omaisuudella. Pelilaudalla ovat siis jäänmurtajat ja monitoimimurtajat. Viime kädessä vahingot maksetaan valtion kassasta eli veronmaksajien rahoilla. Asiasta varoitti Etla viime vuonna.

Käsikairalla jäätä murtamaan?

– Onko maamme etu todella se, että koko jäänmurtajakapasiteettimme olisi yhdessä yhtiössä riskialttiissa tehtävissä maailmalla, kuten Arctia tuntuu haluavan? Tehtävissä, joiden epäonnistuessa voi pahimmassa tapauksessa pantiksi lähteä koko yhtiön kalusto. Mitä tekee silloin piskuinen Suomi? Lähettää miehensä kairaamaan käsikairalla ja hakulla jäitä kriittisiltä kuljetusväyliltä? Kyllönen kysyi blogissaan.

Kaikki ulottuvuudet selvitetään

Talousvaliokunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen (kesk.) peräsi viikonloppuna hallitukselta kantaa Arctia Shippingin strategiaan.

– Hallituksen arktinen strategia puhuu hienosti suomalaisten suurista mahdollisuuksista noilla alueilla. Tuo kaikki on jäämässä sanahelinäksi, jolleivät myös jäänmurto ja vastaavat erityistoimet voisi kuulua suomalaisyritysten arktisten alueiden liiketoimiin. Juuri siinä olemme jo historiallisestikin olleet maailman parhaita; myös tavassa, jolla ympäristönäkökohdat otetaan huomioon.

Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) on halunnut selvittää kaikki arktisen toiminnan ulottuvuuden sekä liiketaloudellisten että ympäristöriskien näkökulmista. Liikenneministeri Merja Kyllösen mielestä pääministerin avaus on hyvä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään