KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

EU-komissio kovistelee Suomea kabotaasisäädöksistä

UP/Kari Leppänen
12.11.2013 9.00

Edessä unionin tuomioistuin ja kovat uhkasakot?

Euroopan komissio kovistelee Suomea kabotaasilainsäädännöstä.

Komission käsityksen mukaan Suomen lainsäädäntö estää EU-asetuksen vastaisesti muiden EU-maiden kuljetusyrityksiä toimimasta Suomen teillä.

Suomen on vastattava joulukuun puoliväliin mennessä komission ns. pilot-kyselyyn, joka on esiaste asian viemisessä Euroopan unionin tuomioistuimeen. Siellä Suomi voidaan tuomita suolaisiin uhkasakkoihin, kunnes asia on saatettu unionilainsäädännön edellyttämälle tolalle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kiista koskee EU:n kabotaasisäännöksiä, jotka kertovat millä ehdoilla toisen EU-maan rekisterissä oleva rekka saa harjoittaa kuljetustoimintaa toisessa EU-maassa. EU-komission tavoitteena on kabotaasisäännösten harmonisointi sallivampaan suuntaan ja viime kädessä maantiekuljetusten avaaminen täydelle kilpailulle koko EU:n laajuisessa tieverkossa.

Suomessa kabotaasiliikenteen avaamista on vastustettu, koska sen katsotaan vääristävän kilpailua kuljetuksista suomalaisyritysten tappioksi ja lisäävän harmaata taloutta.

Suomessa kabotaasia harjoittavat erityisesti Virosta lasteja Suomeen tuovat yritykset.

Pienillä palkoilla, heikoilla työsuhteen ehdoilla ja vapaina suomalaisyrityksille asetetuista velvoitteista toimivat ulkomaalaiset yritykset saavat suhteetonta kilpailuetua kuljetusten hinnoittelussa ja syrjäyttävät suomalaisia kuljetustyrityksiä ja ammattikuljettajia.

Suomella ja komissiolla eri tulkinnat

EU:n nykysäädökset määrittelevät kabotaasikuljetukset tilapäiseksi toiminnaksi ja sallii korkeintaan kolme kuljetusta seitsemän päivän aikana ajoneuvon tulosta maahan.

Suomen laissa toiminnan tilapäisyyttä korostetaan lisäsäädöksellä, joka sallii korkeintaan kymmenen kuljetusta kolmen kuukauden aikana.

Lisäksi EU-komissiota häiritsee Suomen määritelmä, joka tulkitsee yhden kuljetusreissun aikana tapahtuvat kuorman välipurut kunkin yhdeksi kabotaasikuljetukseksi. EU-komission mielestä välipurut ovat yhtä ja samaa kuljetusta.

Komission tulkinnassa yksi kabotaasikuljetus tarkoittaa uuden kuorman ottamista ja toimittamista määränpäähän.

Kyllönen kirjelmöi

Komissio vaati viime kesäkuussa Suomelta selvitystä siitä, mikseivät Suomen säädökset vastaan EU-lainsäädäntöä. Suomi vastasi EU:n liikenneasioista vastaavalle virolaiselle komissaarille Siim Kallasille liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) allekirjoittamalla kirjeellä elokuun lopulla. Siinä myönnetään komission perustelujen olevan joiltakin osin vakuuttavia.

Kirjelmässä kuitenkin todetaan, ettei vika ole pääosin Suomessa vaan EU:n kabotaasipykälissä. Niiden arveltiin tulkinnanvaraisuutensa vuoksi saavan erilaisia tulkintoja eri jäsenmaissa.

Kyllösen kirjelmässä kehotetaankin EU:ta muuttamaan kabotaasisäädöksiään tai vähintäänkin selventävän niitä. Lisäksi Kyllönen korosti Suomen säädösten tarkoitukseksi harmaan talouden ja epäterveen kilpailun vastustamisen.

Hallitusneuvos Jorma Hörkkö arvioi EU-komission reaktion Suomen joulukuussa annettaviin pilot-vastauksiin tulevan melko nopeasti ensi vuoden alkukuukausina.

Hänen mukaansa myös Tanska on Suomen kanssa samanlaisessa tilanteessa. Hörkkö arvelee, että komissio saattaa niputtaa Suomen ja Tanskan tapaukset ja päättää jatkotoimista samaan aikaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään