Edellinen urakka vei 10 vuotta
Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistämässä tieliikennelain kokonaisuudistusta. Liikennesääntöjä käsittelevä työryhmä on aloittelemassa urakkaansa ja seuraamusjärjestelmää ruotiva työryhmä käynnistää työnsä ensi vuoden alussa.
– Kyseessä on iso lakihanke, joka on vielä hyvin alkuvaiheessa. Panostamme lain huolelliseen valmisteluun, lupaa hallitusneuvos Silja Ruokola liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Edellistä tieliikennelakia valmisteltiin kymmenisen vuotta, koko 1970-luku. Laki astui voimaan 1981 ja tieliikenneasetus vuotta myöhemmin.
Nyt on arveltu selvittävän parilla vuodella. Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen on määrä antaa lait eduskunnalle syysistuntokaudella 2015.
Tieliikennelaki sisältää laajoja säädöskokonaisuuksia mm. liikennesäännöistä, liikennerikkomuksista ja liikenteen valvonnasta. Asetuksella säädetään mm. liikennemerkeistä.
Liikennepolitiikan kivijalaksi sanotun tieliikennelain kokonaisuudistus on katsottu tarpeelliseksi, koska yli 30 vuotta vanhaan lakia on jouduttu korjailemaan lukuisilla muutoksilla ja täydennyksillä. Lain sisäinen yhtenäisyys on kärsinyt. Myös liikenneolot ovat muuttuneet kolmessa vuosikymmenessä.
Mikä on tie?
– Nykyinen tieliikennelaki on rakenteellisesti vanha ja myös tekniikka on kehittynyt. Lain uudistaminen on tarpeellista myös oikeuskäytännön kannalta.
Nykyisessä laissa ei esimerkiksi ole määritelty lain soveltamisaluetta, tietä. Se on pitänyt selvittää oikeuskäytännön kautta.
– Osaksi kyse on lainsäädännöllisestä ja terminologisesta täsmentämisestä. Lisäksi pyritään huomiomaan ajoneuvoteknologian kehitys.
Liikennerikkomukset pois rikoslaista
Iso kokonaisuus lakiuudistuksessa on liikennerikosten ja rikkomusten seuraamusjärjestelmä. Puolet Suomessa suoritetuista rikoksista on tieliikenteen rikkomuksia. Ne ovat usein pieniä, mutta työllistävät valtavasti oikeusjärjestelmää.
– Meillä on Suomessa 500 000 rikollista, kun myös kaikki liikennerikkomukset ovat rikoslain piirissä. Se näyttää tilastoissa aika pahalta.
Ruokolan mukaan tarkoitus on selvittää, missä laajuudessa voitaisiin ottaa käyttöön hallinnollisesti määrättäviä maksuja oikeustoimien sijasta.
Saako pienessä maistissa ajaa?
Kun tieliikennelakia 30 vuotta siten säädettiin, hallitus esitti alkoholin nollatoleranssia tieliikenteessä. Eduskunta kuitenkin käytti valtaansa ja hylkäsi esityksen. Sopivaksi rajaksi auton ratissa eduskunta katsoi 0,5 promillea.
Nyt asia nousee Ruokolan mukaan jälleen esiin.
– Maistelleena ajaminen on myös listalla. On vielä täysin auki, mitä siitä tullaan esittämään.