KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ministeriö käynnisti tieliikennelain uudistamisen

Tieliikennelaki sisältää laajoja säädöskokonaisuuksia mm. liikennesäännöistä, liikennerikkomuksista ja liikenteen valvonnasta.

Tieliikennelaki sisältää laajoja säädöskokonaisuuksia mm. liikennesäännöistä, liikennerikkomuksista ja liikenteen valvonnasta. Kuva: Lehtikuva/ Antti Aimo-Koivisto

UP/Kari Leppänen
13.11.2013 8.45

Edellinen urakka vei 10 vuotta

Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistämässä tieliikennelain kokonaisuudistusta. Liikennesääntöjä käsittelevä työryhmä on aloittelemassa urakkaansa ja seuraamusjärjestelmää ruotiva työryhmä käynnistää työnsä ensi vuoden alussa.

– Kyseessä on iso lakihanke, joka on vielä hyvin alkuvaiheessa. Panostamme lain huolelliseen valmisteluun, lupaa hallitusneuvos Silja Ruokola liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Edellistä tieliikennelakia valmisteltiin kymmenisen vuotta, koko 1970-luku. Laki astui voimaan 1981 ja tieliikenneasetus vuotta myöhemmin.

Nyt on arveltu selvittävän parilla vuodella. Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen on määrä antaa lait eduskunnalle syysistuntokaudella 2015.

Tieliikennelaki sisältää laajoja säädöskokonaisuuksia mm. liikennesäännöistä, liikennerikkomuksista ja liikenteen valvonnasta. Asetuksella säädetään mm. liikennemerkeistä.

Liikennepolitiikan kivijalaksi sanotun tieliikennelain kokonaisuudistus on katsottu tarpeelliseksi, koska yli 30 vuotta vanhaan lakia on jouduttu korjailemaan lukuisilla muutoksilla ja täydennyksillä. Lain sisäinen yhtenäisyys on kärsinyt. Myös liikenneolot ovat muuttuneet kolmessa vuosikymmenessä.

Mikä on tie?

– Nykyinen tieliikennelaki on rakenteellisesti vanha ja myös tekniikka on kehittynyt. Lain uudistaminen on tarpeellista myös oikeuskäytännön kannalta.

Nykyisessä laissa ei esimerkiksi ole määritelty lain soveltamisaluetta, tietä. Se on pitänyt selvittää oikeuskäytännön kautta.

– Osaksi kyse on lainsäädännöllisestä ja terminologisesta täsmentämisestä. Lisäksi pyritään huomiomaan ajoneuvoteknologian kehitys.

Liikennerikkomukset pois rikoslaista

Iso kokonaisuus lakiuudistuksessa on liikennerikosten ja rikkomusten seuraamusjärjestelmä. Puolet Suomessa suoritetuista rikoksista on tieliikenteen rikkomuksia. Ne ovat usein pieniä, mutta työllistävät valtavasti oikeusjärjestelmää.

– Meillä on Suomessa 500 000 rikollista, kun myös kaikki liikennerikkomukset ovat rikoslain piirissä. Se näyttää tilastoissa aika pahalta.

Ruokolan mukaan tarkoitus on selvittää, missä laajuudessa voitaisiin ottaa käyttöön hallinnollisesti määrättäviä maksuja oikeustoimien sijasta.

Saako pienessä maistissa ajaa?

Kun tieliikennelakia 30 vuotta siten säädettiin, hallitus esitti alkoholin nollatoleranssia tieliikenteessä. Eduskunta kuitenkin käytti valtaansa ja hylkäsi esityksen. Sopivaksi rajaksi auton ratissa eduskunta katsoi 0,5 promillea.

Nyt asia nousee Ruokolan mukaan jälleen esiin.

– Maistelleena ajaminen on myös listalla. On vielä täysin auki, mitä siitä tullaan esittämään.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään