– Viimeisen vuoden aikana telakalle ei ole myönnetty vientitakuita, Jormanainen alleviivaa.
Varapääluottamusmies osoittaa syyttävän sormensa valtion omistaman lainoja, takauksia ja vientitakuita myöntävän Finnveran suuntaan. Samalla Jormanainen muistuttaa, että takuulaitos on poliittisessa ohjauksessa.
Sopimus norjalais-saksalaisen Scanlines-varustamon kanssa kahden matkustajalautan toimittamisesta Turun telakalta kariutui keskiviikkona rahoitusvaikeuksien takia. Esisopimus oli tehty. Kyse on satojen miljoonien eurojen kaupasta.
– Neuvottelut jatkuvat. Projekti on jäissä. Rahoituksessa on ongelmia, varapääluottamusmies summaa.
Scanlinessa edellytetään rahoituksen järjestyvän Suomen päässä erittäin joutuisasti, jotta autolautat saadaan liikenteeseen vuonna 2015.
Avainasemassa rahoituksen järjestelyssä on elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.). Telakkalaisten tuoreessa muistissa on, että Turun telakka menetti kolmannen Oasis-loistoristeilijän tilauksen STX:n Ranskan telakalle noin vuosi sitten. Turussa rakennetut risteilijät eivät saaneet seuraajaa. Talouspoliittinen ministerivaliokunta ei myöntänyt tarkoitukseen noin 50 miljoonan euron käyttöpääomalainaa.
Nyt on myös toisen saksalaiselle TUI-varustamolle rakennettavan lautan tilauksen saaminen on vaakalaudalla. Rahoitus on vielä auki. TUI-ykkönen on laskettu vesille ja seuraavankin rakentaminen on aloitettu.
STX on ilmoittanut lopettavansa Rauman telakan. Keskiviikkona valtion jäänmurtajatilaus meni Venäjän valtion telakkayhtiön United Shipbuildingin ja korealaisen STX:n puoliksi omistamalle Arctech Helsinki Shipyardsille. Tilaus kaatui, koska STX Finlandilla ei ollut esittää tarvittavia pankkitakauksia tilaajalle aluksen valmistumisen edistyessä.
Vuoden päästä loppuu tilauskanta
Runsaan vuoden päästä keväällä on toisen TUI-aluksen määrä valmistua Turun telakalta. Sitä ennen on tulossa lomautuksia.
Jos uusia tilauksia ei tule, telakan lopetus on mahdollista. Suomalaisen rahoitusjärjestelyn lisäksi alaa syö laivanrakennuksen yleinen lama. Tilauksia ei tule rakentamiskapasiteettiä vastaavasti.
Viime toukokuun lehtitiedot kertoivat, että korealaisen emoyhtiön STX Offshore & Shipbuildingin toiminnot Euroopassa ovat myynnissä. Yhtiö hakeutui velkasaneeraukseen.
Varsinais-Suomen telakkatyöryhmän puheenjohtaja ja kansanedustaja Petteri Orpo (kok.) vaati Turun Sanomissa, että STX Finlandin omistuspohjaa pitää selkeyttää. Mahdollisuudet saada ostaja tai osaomistaja Turun telakalle vähenevät kuitenkin sitä mukaa, kuin tilauskanta hupenee.
Valtion mukaan tuleminen omistajaksi näyttää epätodennäköiseltä. STX:n Ranskan telakasta omistaa kolmasosan valtio, mikä lienee syy sille, että telakka sai loistoristeilijätilauksen Turun nenän edestä.
Turun telakan kokonaisvahvuus on 1 365 henkilöä, joista työntekijöitä on 870. Rauman telakan lopetus merkitsee 620 irtisanottavaa ja Turussa vähennystarve on 50 henkeä.