Finnair ilmoitti torstaina rajuista yt-neuvotteluista. Työpaikkoja vähenee 680.
Neuvottelut koskevat yhtiön hallinnossa ja tukitoiminnoissa työskentelevää henkilöstöä sekä etenkin matkustamohenkilökuntaa. Toimet ovat osa yhtiön vuonna 2011 alkanutta säästöohjelmaa.
Finnair aikoo laajentaa huomattavasti alihankintaa kauko- ja lähiliikenteen matkustamopalveluissa. Ensivaiheessa yhtiö suunnittelee ulkoistavansa korkeintaan kolmen kaukoliikennereitin matkustamohenkilökunnan kuluvan vuoden aikana. Seuraavassa vaiheessa suunnitelmissa on yli kymmenen reitin lisäulkoistukset.
Finnairilla on yhteensä noin 1 500 matkustamohenkilökunnan edustajaa Suomessa. Reittien suunnitellusta ulkoistuksesta johtuva mahdollinen vähennystarve olisi noin 540 henkeä.
Tytäryhtiö tuottamaan matkustamopalvelut?
Samaan aikaan erillisenä yt-menettelystä Finnair tutkii myös mahdollisuutta perustaa Suomeen tytäryhtiö, joka tuottaisi Finnair Oyj:lle matkustamopalveluita.
Hallinnon ja tukitoimintojen tehostamisen Finnair arvioi johtavan 140 henkilön vähennyksiin. Yt-menettelyn piirissä olevissa toiminnoissa työskentelee yhteensä noin 800 henkeä eri tehtävissä.
Säästöneuvottelujen takaraja lähestyy
Finnair perustelee rajuja toimia sillä, ettei matkustamohenkilökunnan säästöneuvotteluissa ole tapahtunut etenemistä. Yhtiö solmi matkustamohenkilökuntansa kanssa työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen työehtosopimuksen viime vuoden lopulla. Samalla sovittiin kustannussäästöneuvotteluista, joiden takarajana on 28.4.2014.
Vuoden 2013 tappiollisen tuloksen julkistamisen yhteydessä Finnair kertoi, että mikäli neuvotteluissa ei edetä tavoitteiden mukaisesti, Finnairin on pakko kartoittaa vaihtoehtoisia ratkaisuja säästöjen aikaansaamiseksi.
”Palkat yli markkinatason”
– Tappiollinen Finnair, jonka taloudellinen tilanne on heikko, ei voi enää odottaa. Tilanne vaatii nopeita toimia kannattavuutemme palauttamiseksi. Olemme pyrkineet neuvottelemaan henkilöstösidonnaisiin kustannuksiin liittyvistä leikkauksista vuodesta 2011 lähtien, jolloin aloitimme säästöohjelmamme. Toivomme edelleen saavuttavamme nyt meneillään olevissa säästöneuvotteluissa sellaisen tuloksen, että voimme jatkaa omin voimin reiteillämme. Matkustamohenkilökunnan alihankinta on meille selkeästi kakkosvaihtoehto: haluaisimme tarjota jatkossakin työtä nykyisille työntekijöillemme ja luoda Finnairiin uusia työpaikkoja, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
Jatkaminen nykyehdoin ei Vauramon mukaan ole mahdollista, koska nykyinen palkkataso ei vastaa markkinatasoa.
– Haluamme, että kaikki finnairilaiset tietävät, mitkä ovat vaihtoehdot. Totesimme jo viime syksynä työllisyys- ja kasvusopimusneuvottelujen yhteydessä, että ilman työehtojen perusteellista uudelleenarviointia, Finnairilla ei ole tarjota työllisyys- eikä kasvunäkymiä. Päätökset Finnairin tulevaisuuden suunnasta tehdään säästöjä koskevissa neuvottelupöydissä ja suunnitelmavaihtoehtoja käsittelevässä yt-pöydässä lähiviikkoina.
Useita säästöneuvotteluita käynnissä
Matkustamohenkilökunnan lisäksi Finnair neuvottelee työllisyys- ja kasvusopimuksen yhteydessä sovituissa neuvotteluissa palkka- ja rakenneratkaisuista myös lentäjien, IAU:n ja PRO:n paikallisten toimihenkilöryhmien kanssa. Etenkin Tekniikan paikallisissa neuvotteluissa on saavutettu hienoista edistystä, Finnair kertoo.
Nyt alkavat yt-neuvottelut eivät koske lentäjiä, sillä heitä koskevien säästöneuvottelujen takaraja on muita myöhemmin kesäkuussa. Lentäjien kanssa neuvotellaan merkittävistä muutoksista työehtosopimukseen ja heidän osaltaan päätöksiä tehdään myöhemmin keväällä.
Lokakuussa 2012 Finnair aloitti 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmansa, jossa se tavoittelee merkittäviä säästöjä pääasiassa henkilöstö- ja henkilöstösidonnaisissa kuluissa. Matkustamohenkilökuntaan sidonnaisissa kuluissa tavoitellaan 18 miljoonan euron säästöjä, lentäjien säästötavoite on 17 miljoonaan eroa ja IAU:hun kuuluvan henkilöstön säästötavoite on 8 miljoonaa euroa. Muiden henkilöstöryhmien säästötavoite on 12 miljoonaa euroa. Finnairin hallitus on myös leikannut johdon kokonaisansioita sekä etuuksia.