KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Suomeen tulee 4 000 sähköautojen latauspistettä

Sähköauto Fortumin latauspisteellä. Vuoteen 2020 mennessä latauspisteitä tulee Suomeen kaikkiaan 4 000.

Sähköauto Fortumin latauspisteellä. Vuoteen 2020 mennessä latauspisteitä tulee Suomeen kaikkiaan 4 000. Kuva: Lehtikuva/ Martti Kainulainen

Turusta sähköisen liikenteen edelläkävijä.

Kansan Uutiset
23.5.2014 11.45

Sähköautoilua edistävä EU-direktiivi velvoittaa Suomen rakentamaan 4 000 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. Valtakunnallista Virtapiste-verkostoa rakennetaan parhaillaan eri puolille maata.

Suomen sähköisen liikenteen edelläkävijäkaupungiksi tähtää Turku, jossa järjestetään tänään perjantaina sähköautojen kokoontumisajot.

– Sähköautoilusta tehdään nyt Suomessa arkipäivää, luonnehtii Sähköinen liikenne –hankkeen johtaja Elias Pöyry.

Valtakunnallisen verkoston rakennustyö on jo aloitettu. Joulukuussa 2013 perustettu Liikennevirta Oy huolehtii yhteiskäyttöisen pikalatauspisteiden Virtapiste-verkoston laajentumisesta eri puolille maata.

– Kesän loppuun mennessä Suomeen on asennettu 12 uudelle paikkakunnalle 14 Virtapistettä ja tavoite on niiden tuplaaminen vuodenvaihteeseen mennessä, kertoo Liikennevirta Oy:n toimitusjohtaja Jussi Palola.

Sähköautojen kokoontumisajoissa puhuneen EK:n johtajan Kai Mykkäsen mukaan Virtapiste-verkostolla on ratkaiseva rooli sähköautoilun edistämisessä.

– Standardoidun pikalatausverkon nopea laajentuminen valtateiden varsille on välttämättömyys, jotta autoilu sähköauton varassa voi yleistyä. En olisi tänään päässyt Helsingistä Turkuun ilman Lohjan pikalatauspistettä.

Tynkkynen: Norjan malli myös Suomeen

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa tapahtumassa edustanut vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Oras Tynkkynen ajaa Suomeen Norjan mallia. Norjassa sähköautot on saatu nopeasti yleistymään tehokkaiden subventioiden ansiosta.

– Suomessa autoilun verot on porrastettu fiksusti päästöjen mukaan, mutta jäljellä on kauneusvirhe: sähköautoista joutuu edelleen pulittamaan auto- ja ajoneuvoveroa. Nollapäästöisille autoille pitää Norjan mallin mukaan säätää nollavero, Tynkkynen painottaa.

Turku profiloituu

ILMOITUS
ILMOITUS

Sähköautojen kokoontumisajojen isäntäkaupunki Turku profiloituu määrätietoisesti sähköisen liikenteen edelläkävijäksi Suomessa. Turun kaupunginhallitus päätti syksyllä priorisoida sähkökalustoa niin joukkoliikenteessä kuin muissakin hankinnoissa. Raitiotien lisäksi parhaillaan valmistellaan sähköbussien käyttöönottoa ja konsernihallintoon ollaan hankkimassa sähköautoja.

Turku haluaa mahdollistaa sähköisen yksityisautoilun myös kaupungin asukkaille. Yhteistyössä Turku Energian kanssa kaupunki toteuttaa jo tämän vuoden aikana kolme julkista pikalatauspistettä, joista ensimmäinen otetaan käyttöön kesäkuun aikana.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lapualaiset Iisakki Valkama ja Nuutti Nummikoski pahoinpitelevät Työn Äänen faktoria Eino Niemistä Vaasan oikeustalon ulkopuolella 4. kesäkuuta 1930.

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

Eduskuntaryhmät esittelivät velkajarrusopua tiistaina perussuomalaisten Jani Mäkelän johdolla.

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

Jaakko Laakso eduskunnan täysistunnossa joulukuussa 2004. Hän toimi kansanedustajana 20 vuotta, mutta ei kuvaa muistelmissaan ollenkaan aikaansa vasemmistoliiton eduskuntaryhmän jäsenenä.

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kertoi, miksi puolue on mukana velkajarrussa.

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

Uusimmat

Lapualaiset Iisakki Valkama ja Nuutti Nummikoski pahoinpitelevät Työn Äänen faktoria Eino Niemistä Vaasan oikeustalon ulkopuolella 4. kesäkuuta 1930.

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

Eduskuntaryhmät esittelivät velkajarrusopua tiistaina perussuomalaisten Jani Mäkelän johdolla.

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

Jaakko Laakso eduskunnan täysistunnossa joulukuussa 2004. Hän toimi kansanedustajana 20 vuotta, mutta ei kuvaa muistelmissaan ollenkaan aikaansa vasemmistoliiton eduskuntaryhmän jäsenenä.

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kertoi, miksi puolue on mukana velkajarrussa.

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

14.10.2025

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025

SAK hyvin kriittinen velkajarrulle – ”Sitovana lainsäädäntönä ei ole järkeä asettaa kansallisesti ylimääräisiä sitoumuksia”

14.10.2025

Suomalaisten luottamus on romahtanut kaikkeen, ja erityisesti hallitukseen, todistaa hallituksen oma tutkimus

14.10.2025

Yritysvastuu on lentämässä europarlamentissa romukoppaan, sanoo Li Andersson

14.10.2025

Oikeistovalta jyllää – vuoden paras politiikka-kirja kertoo, miksi

14.10.2025

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

13.10.2025

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

13.10.2025

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

13.10.2025

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

12.10.2025

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

12.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään