Työterveyshuollon yksiköiltä vaaditaan jatkossa kirjallinen laatujärjestelmä. Aiemmasta suosituksesta on nyt tullut vaatimus.
Uudessa asetuksessa korostetaan vaikuttavuuden seurantaa ja arviointia sekä laadun parantamista.
– Toiminnan vaikuttavuus edellyttää työnantajan ja työntekijöiden sekä työterveyshuollon yhteistyötä työterveyshuoltolain toteuttamiseksi, sanoo teemajohtaja Kari-Pekka Martimo Työterveyslaitoksesta.
Uuden asetuksen mukaisen järjestelmän tulee noudattaa hyvän työterveyshuollon periaatteita, joihin kuuluvat palveluiden suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen työpaikan tarpeiden pohjalta.
Siirtymäaikaa laatujärjestelmän toteuttamiseen on kaksi vuotta.
Tarvitaan työhön kohdistuvia toimia
Työterveyshuoltoa kritisoitiin SOTE-uudistuksen yhteydessä liiallisesta suuntautumisesta sairaanhoitoon. Vaikka sairaanhoito ei kuulu työterveyshuollon lakisääteisiin tehtäviin, monet työnantajat kustantavat sen henkilöstölleen.
Uuden asetuksen mukaan työterveyshuollon yhteydenpito laajenee pitempien sairauspoissaolojen uhatessa koskemaan myös erikoissairaanhoitoa ja kuntoutusta. Työterveyshuollon, muun terveydenhuollon ja työpaikkojen välille kaivataan tiivistä yhteistyötä
– Työkyvyttömyyden vähentämiseen tarvitaan oikea-aikaisen sairaanhoidon lisäksi myös työhön kohdistuvia toimenpiteitä. Työterveyshuollolla on ainutlaatuinen rooli ”sillanrakentajana” terveydenhuollon ja työpaikkojen mahdollisuuksien välillä, Martimo sanoo.
Hänen mukaansa tätä asemaa ovat hyödyntäneet viimeaikaiset lakimuutokset, kuten oikeus ammatilliseen kuntoutukseen ja Kelan osasairauspäiväraha.
– Edelleen tarvitaan kuitenkin myös työnjaon ja yhteistyön täsmentämistä työterveyshuollon ja muun terveydenhuollon välillä.