Autoliikenteen verotuksen uudistamista pohtineen ns. Ollilan työryhmän esitykset saivat lausuntokierroksella ristiriitaisen, mutta perusasioissa voittopuolisesti myönteisen vastaanoton.
Yleisesti katsottiin, että liikennepoliittiset tavoitteet tulisi liittää autoilun verotukseen. Työryhmän ehdotuksia pidettiin hyvänä keskustelunavauksena tieliikenteen verotuksen uudistamiseksi.
Jorma Ollilan johtama oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittänyt työryhmä esitti auton ostamiseen ja omistamiseen liittyvien autoveron ja ajoneuvoveron korvaamista auton käyttöön perustuvalla kilometriverolla.
Lausuntoja liikenne ja viestintäminiteriöön tuli noin 70. Niissä kannatettiin työryhmän esitystä, jonka mukaan asiassa edetään kokeilujen kautta. Esimerkiksi Helsingin seudun HSL ja Suomen tieyhdistys tarjoutuivat halukkaiksi osallistua kokeiluihin.
Epäilyksiä kilometriveron suhteen esitettiin pääasiassa sen hinnan, teknologian toimivuuden ja yksilön tietoturvan kannalta.
Osa lausujista katsoi, että verotuksen uudistamisen tulisi tapahtua nykyjärjestelmän pohjalta.
Ruuhkamaksut vai ei?
Kilometriveron erilaisessa hinnoittelussa mielipiteet jakautuivat odotetusti. Harvaan asuttuja seutujen edustajat kannattivat alueellista hinnoittelua, jossa ruuhkaseutujen kilometrivero olisi korkeampi.
Toisen ryhmän muodostivat ne, joiden mielestä kilometrivero tulisi periaatteessa olla sama koko maassa. He kuitenkin hyväksyvät alueelliset, esimerkiksi ruuhkamaksut, jos sen tuotot käytetään alueen liikenteen keittämiseen.
Kolmansien mielestä autoilun verotuksen tulee olla yhtäläistä koko maassa.
Ruuhkamaksut kuuluvat ministeriön mukaan seuraavaksi selvitettävien asioiden joukkoon. Ollilan työryhmä ei niitä käsitellyt.
Täysin vastahankaista asennetta edusti Autoliiton lausunto, jonka mukaan työryhmä on jäävi ja tutkinut vääriä vaihtoehtoja. Autoliiton mielestä työryhmän perusteella ei tulisi ryhtyä mihinkään, ei edes keskustelemaan.
Kilometriveron valmistelu tulisi lopettaa tähän paikkaan myös Veronmaksajien keskusliiton ja Öljyalan keskusliiton mielestä.
”Verouudistus välttämätön”
Liikenneministeri Henna Virkkusen (kok.) katsoo liikenteen verotuksen uudistamisen välttämättömäksi. Jollakin aikataululla kaikki nykyiset liikenteen verotusmuodot tulisi hänen mielestään korvata kilometriveroon perustuvalla mallilla.
Se perustuuko verotus gps-paikantamiseen vai johonkin muuhun tunnistusjärjestelmään, on vielä ministerin mukaan avoin kysymys.
Virkkunen muistutti, ettei nykyhallitus valmistele esitystä kilometriveroon siirtymisestä vaan asian pohtiminen jää seuraavalle hallitukselle.
Virkkusen mukaan asiassa edetään pilottihankkeidenkautta ja testaamalla teknologisia vaihtoehtoja. Käyttöön uusi verojärjestelmä voisi tulla ensi vuosikymmenen puolivälissä.