KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ohjelmoinnin opetuksessa moni asia auki

Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia.

Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Kuva: Lehtikuva/Anni Reenpää

Kunnilla ja oppimateriaalilla on suuri vastuu ohjelmoinnin kouluopetuksen aloittamisessa. Opettajille opetetaan ohjelmointia luovuuden ja ongelmanratkaisun avulla. Lähes puolella opettajista ei ole omaa työkonetta. Oppilailta toivotaan omia koneita.

Teemu Saintula
11.8.2015 12.01

Opsi ohjelmoi matikan ja kässän

Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.

Matematiikka luokilla 3–6: Suunnitellaan ja toteutetaan tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Matematiikka luokilla 7–9: Ohjataan oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen.

Käsityö luokilla 7–9: Sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

Maininnat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014, joiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2016.

Ohjelmointi opettaa

Hyödyllisiä kognitiivisia eli tiedollisia taitoja.

Loogista ja luovaa ajattelua.

Ongelmanratkaisua.

Tarkkaa työskentelyä.

Kykyä hahmottaa ongelma ja muodostaa sille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Lähteet: Koodi2016-verkkosivusto ja Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik.

Ensin rakennan minut. Sitten vihollisen. Annan komennon. Kun vihollinen osuu minuun, tuhoudun.

Sitten tuon kentälle omenia. Annan komennon. Kun osun omenaan, syön sen.

Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik nyökyttelee vieressä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Olen oppinut jotain. Saman on oppinut aamulla vantaalaisen Mikkolan koulun opettaja Panu-Pekka Kuitunen.

Kuitunen opiskelee ohjelmointia Espoon Keilaniemessä OpeCode – opet koodareina -tapahtumassa. Sen järjestävät ohjelmistoalan yritys Microsoft ja Nuori Yrittäjyys ry.

Kuitunen opettelee ohjelmointia, koska ohjelmointi tulee peruskoulun opetussuunnitelmaan syksyllä 2016.

Opettajilla paljon oppimista

Opettajien tietotekniset taidot eivät ole riittävät. Muutama vuosi sitten tehdyssä Opettajat Suomessa -selvityksen mukaan yli puolella peruskoulun opettajista ei ollut koulussa käytössään tietokonetta.

Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) erityisasiantuntija Jaakko Salo ei usko tilanteen olevan huomattavasti parantunut. Salon mukaan opettajilla on huutava tarve täydennyskoulutuksesta, sekä tietotekniikassa että muissa opetukseen liittyvissä asioissa.

Opecode-tapahtumassa järjestäjien tarjoaman opetuksen lisäksi jokaisella opettajalla on oma opettaja. Panu-Pekka Kuitusen kanssa koneen ääressä pähkäilee Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelija Kimmo Sairanen.

Kuitunen on ohjelmoinnin tulevana opettajana parhaimmistoa. Hän on opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja pitänyt oppilaille koulussa alaan liittyviä valinnaisia kursseja.

Kuitusen mukaan oppilaat silti tietävät monesti opettajaa enemmän. Kuitunen opettaa yhtenäiskoulussa pääasiassa yläluokkia.

Eniten ohjelmoidaan matematiikassa

Opetushallituksen hyväksymän perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kertoo ohjelmoinnista karkeasti. Sen mukaan ohjelmointi on osa tieto- ja viestintäteknologista osaamista, jossa oppilaat oppivat muun muassa käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita.

Lisäksi oppilaiden tulisi ymmärtää niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaita ohjataan hyödyntämään lähteitä tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia.

Opetussuunnitelman perusteissa ohjelmointi mainitaan matematiikassa luokilla 3 – 9 ja käsityössä luokilla 7 – 9.

Opetushallituksen ylitarkastajan Kimmo Koskisen mukaan ohjelmointia on mahdollista opettaa periaatteessa kaikissa oppiaineissa, sekä myös koululuokilla 1–2 ja esiopetuksessa.

Tavoitteena on, että oppilaat saavat kokemuksia kullekin ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pienimmillä ohjelmointi on leikintapaista. Ohjelmoinnin opetus syvenee vaiheittain eri koululuokilla.

Ohjelmointi legoilla rakentamista

Microsoftin Dodik opettaa ohjelmointia kehittämällä oppilaidensa luovuutta ja ongelmanratkaisua. Dodik kuvailee ohjelmoinnin ajattelutapaa legopalikoiden rakentamiseksi.

OpeCode-tapahtuman iltapäivässä opettaja Kuitunen tekee chat-ohjelmaa. Siellä hän voisi esimerkiksi teetättää oppilaillaan matematiikan tehtäviä tai käydä keskustelua englannin kielellä.

Koodausta Dodik ei opettajien kanssa käsittele. Ammattikielessä koodaus on ohjelmointia pidemmälle menevää koodin tuottamista. Koodaus vaatii ohjelmointikielten tuntemusta. Näitä kieliä tulee ja menee.

Kunnat täysin eri vaiheissa

Ohjelmoinnin opetuksen yksityiskohdat selviävät ensi vuonna. Kunnat ja koulut miettivät ohjelmoinnin opetusta paikallisissa opetussuunnitelmissaan. Eri kunnat ovat eri asemassa.

Osa kunnista ja kouluista järjestää valinnaisia kursseja tai koodikouluja. Osa kunnista ja kouluista aloittaa alusta. Osalla kunnista ja kouluista ei ole riittävästi tarvittavia laitteita.

Opetushallituksen Koskinen uumoilee, että osa kunnista sallii oppilaita tuomaan tunneille oman kannettavan tietokoneensa tai tablettinsa. Oppilaat tai vanhemmat eivät joudu ostamaan laitteita ohjelmointia varten. Se olisi perusopetuslain vastaista.

Sekä Opetushallitus että OAJ luottavat oppimateriaalin tekijöihin, jotta kouluihin saadaan laadukasta ohjelmoinnin opetusmateriaalia. Tällä hetkellä niitä on vähän.

Tunnetuin on Koodi2016-opas ja -verkkosivusto, jonka ovat tehneet Linda Liukas ja Juhani Mykkänen. Koodi2016 kertoo opettajille ja opetusalan päättäjille ohjelmoinnin tärkeydestä ja ohjelmoinnin opettamisesta.

Lisäksi Opetushallitus tuottaa tukiaineistoa ja tukee opettajien täydennyskoulutusta.

Pisimmällä ohjelmoinnin opetuksessa ovat Britannia ja Viro. Suomen kanssa samassa vaiheessa ovat muun muassa Yhdysvallat, Singapore ja Etelä-Korea.

Huippuosaajista on pula

Ohjelmoinnin paras taito on yrityksissä. Microsoftin Dodik sanoo vetäneensä opettajille ohjelmointikursseja kuusi vuotta.

Koodi2016-oppaan mukaan ohjelmoinnin opettaminen lapsille ja nuorille on välttämätöntä Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta.

Yritykset toivovat kouluopetuksen tuovan lisää ihmisiä alalle. Dodikin mukaan alan huippuosaajista on koko ajan pulaa.

Ohjelmointi- ja koodausoppia jakavat myös yhteisöt. Näissä lapset ja aikuiset oppivat tekemään esimerkiksi tietokonepelejä tai robotteja. Jopa hakkerikursseja pidetään. Taitoja ei saa käyttää lainvastaisesti.

Opettajat saavat palautteen

Kuitusella ja muilla OpeCode-päivän opettajilla on myöhemmin jälkipalaute ohjelmoinnista ja Kuitusella chat-ohjelmastaan.

Minä mietin kotimatkalla, että peliini voisi tulla vihollisen ja omenoiden lisäksi haltijoita ja mörköjä. Pelin tunnelma olisi odottava. Vähän toiveikaskin.

Opsi ohjelmoi matikan ja kässän

Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.

Matematiikka luokilla 3–6: Suunnitellaan ja toteutetaan tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.

Matematiikka luokilla 7–9: Ohjataan oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen.

Käsityö luokilla 7–9: Sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

Maininnat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014, joiden mukainen opetus alkaa elokuussa 2016.

Ohjelmointi opettaa

Hyödyllisiä kognitiivisia eli tiedollisia taitoja.

Loogista ja luovaa ajattelua.

Ongelmanratkaisua.

Tarkkaa työskentelyä.

Kykyä hahmottaa ongelma ja muodostaa sille erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.

Lähteet: Koodi2016-verkkosivusto ja Microsoftin tekninen asiantuntija Drazen Dodik.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
03

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään