Hallituksen esitys kaksinkertaistaa lasten aamu- ja iltapäivähoidon enimmäismaksun 60 eurosta 120 euroon, kun lapsi on hoidossa 570 tuntia. Vastaavasti maksu 760 tunnista nousee 80 eurosta enimmillään 160 euroon. Monien vanhempien rahat eivät yksinkertaisesti riitä maksuihin.
Suuri joukko lausunnon antaneista asiantuntijatahoista pitää maksujen enimmäismäärän korottamista kertarysäyksellä täysin kohtuuttomana. Korotukset kostautuvat lapsille, joiden vanhemmilla ei ole varaa maksaa peruskoulun ensimmäistä ja toista luokkaa käyvien lastensa hoidosta.
Yhä useampi lapsi on yksin ennen koulun alkua tai sen jälkeen. Hän joutuu eriarvoiseen asemaan, ja muutos uhkaa syrjäyttää lapsia. Tämä kostautuu oppimisvaikeuksina ja muiden palveluiden tarpeen kasvussa.
Suuri joukko lausunnon antaneista asiantuntijatahoista pitää maksujen enimmäismäärän korottamista kertarysäyksellä täysin kohtuuttomana.
Esimerkiksi Kokkolan ja Raaseporin kaupungit arvioivat monen muun tahon tapaan, että maksujen korotuksen jälkeen huomattava määrä lapsista jää pois hoidosta.
Yksinhuoltajat ja monilapsiset perheet lujilla
Aamu- ja iltapäivähoidon maksut ovat tasamaksuja. Näihin eivät vaikuta perheen tulot tai lasten määrä. Jo nyt kahdella viidestä lapsiperheestä on hankaluuksia menojensa kattamisessa, puhumattakaan yksinhuoltajista.
Suuri joukko asiantuntijoita esittää maksujen porrastamista tulojen ja lapsiluvun mukaan. Porrastus on käytössä päivähoidossa.
Lakiesityksen mukaan kunnan on alennettava maksuja tai jätettävä perimättä, jos perheen talous ei kestä. Tämä jakaa perheitä, ja tulojen syynääminen aiheuttaa myös byrokratiaa.
Perheitä jaetaan köyhiin ja paremmin toimeentuleviin. Reilumpi vaihtoehto olisi nollamaksuluokka.
Hallituksen korotusesitys sata prosenttia
Hallitukselta perätään kohtuullista esitystä. Hallitus hakee säästöjä vajaan 18 miljoonan verran. Maksujen korotuksia se perustelee sillä, että niihin ei ole tehty indeksi- tai muita korotuksia toiminnan aloittamisen jälkeen.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitos arvostelee, ettei hallitus ole esittänyt mitään lukuja maksujen jäämisestä ”merkittävästi jälkeen yleisestä hintakehityksestä”. Vuodesta 2005 kuluttajahintaindeksin mukainen korotus olisi 21,8 prosenttia eikä sata prosenttia, kuten hallitus esittää.
Kirkko ja valtiovarainministeriö samassa veneessä
Vain vajaat kymmenkunta tahoa reilusta 40:stä opetusministeriölle lausuntonsa antaneesta pitää perusteltuna aamu- ja iltapäivähoidon maksun korottamista. Valtiovarainministeriön linjalla ovat muun muassa Lapin aluehallintovirasto, Lastentarhanopettajaliitto, kirkkohallitus, Kuntaliitto, Suomen Yrittäjät sekä Tampereen ja Jyväskylän kaupungit.
Moni näistäkin vaatii tasa-arvoista kohtelua ja esittää huolensa korotusten kielteisistä vaikutuksista.