Pääministeri Juha Sipilä kiisti torstaina iltapäivällä SDP:n Demokraatti-lehden uutisen siitä, että VR:n koko henkilöliikenne avattaisiin kilpailulle jo vuonna 2016. VR:llä ja liikenneministeriöllä on olemassa henkilöliikenteestä sopimus, joka ulottuu vuoteen 2024. Lehden mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) aikoo tarkastella sopimusta uudelleen päästäkseen avaamaan kilpailun jo ensi vuonna.
Sipilä sanoi STT:lle, ettei kilpailutus koske koko henkilöliikennettä, vaan vain reittejä, jotka VR on jättänyt liikennöimättä.
– Jos meille jää rataosuuksia ilman junaliikennettä, niin miksi me emme kilpailuttaisi toimijoita, jotka sinne haluavat tulla, Sipilä sanoi STT:lle.
Hänen mukaansa yksityisillä toimijoilla on halukkuutta asiaan.
Liikenneministeri Anne Berner vahvisti iltapäivällä, että tavoitteena on junaliikenteen kilpailun avaamisen edellytysten oleminen olemassa keväällä 2016.
– Rautatieliikenteeseen tarvitaan mahdollisimman avoimet markkinat, jotka tarjoavat asiakaslähtöiset, kysyntään ja tarjontaan perustuvat palvelut. Koska kilpailua ei tällä hetkellä rautatieliikenteen henkilökuljetuksissa ole, ei ole myöskään keinoja arvioida rautatieliikenteen kustannustehokkuutta ja laatua, Berner totesi.
Hänen mukaansa kilpailun avaaminen rautatiemarkkinoilla tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovutaan ja samoille markkinoille voi tulla muitakin toimijoita.
– Kyse ei siis ole VR:n yksityistämisestä, valtio ei ole luopumassa VR:n omistuksesta.
”VR:n monopoliasema pois”
Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan kysymys ei ole vain VR:ltä vapautuvista yhteyksistä, vaan laajemmasta tarkoituksesta VR:n monopoliaseman poistamiseksi kaukojunaliikenteestä.
Mauriala kirjoittaa liiton verkkosivuilla , että liikenneministeriössä kaavaillaan VR:n monopoliaseman purkamisen aloittamista jo kevään 2016 aikana tehtävällä selvityksellä. Mahdollisia keinoja ovat esimerkiksi ministeriön ja VR:n välisen suoraostosopimuksen avaaminen tarvittaessa väkipakolla tai arvioimalla uudelleen kunnossapito- ja kalustokysymykset niin, että valtion kalustovarallisuus annetaan yksityiseen käyttöön.
Maurialan mukaan valtion politiikka on puhtaimmillaan ideologista yksityistämistä. Hän toteaa, että kilpailun vapauttaminen voidaan tehdä käytännössä ainoastaan antamalla valtion omistuksessa oleva junakalusto yksityisten toimijoiden käyttöön.
Tavaraliikenne on ollut vapautettuna vuodesta 2007 alkaen, mutta kalustoinvestointien kalleuden takia kilpailevaa liikennettä ei ole syntynyt. Yksityiset toimijat eivät ole halunneet ottaa kalustoriskiä.
”Kyse on suomalaisten kansallisvarallisuudesta. Kyse on myös yhtiöstä, joka tuottaa valtiolle tuloa sekä hoitaa liikennöintiä alueilla, jonne yksikään markkinaehtoinen toimija ei ikinä asetu”, Mauriala kirjoittaa.
Hän ennakoi, että toteutuessaan suunnitelmat johtaisivat haja-asutusalueiden liikenneyhteyksien vähenemiseen entisestään, kansallisvarallisuuden jakoon yksityisille toimijoille, valtion osinkotulojen pienenemiseen sekä työntekijöiden työehtojen heikkenemiseen.