KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Kansallisvarallisuutta annetaan yksityisten käyttöön”

Raideammattilaisten mukaan VR:ää ollaan yksityistämässä ideologisista syistä.

Raideammattilaisten mukaan VR:ää ollaan yksityistämässä ideologisista syistä. Kuva: Lehtikuva/Jarno Mela

Raideammattilaisten puheenjohtaja pitää VR:n yksityistämishanketta puhtaasti ideologisena.

Kansan Uutiset
1.10.2015 16.00

Pääministeri Juha Sipilä kiisti torstaina iltapäivällä SDP:n Demokraatti-lehden uutisen siitä, että VR:n koko henkilöliikenne avattaisiin kilpailulle jo vuonna 2016. VR:llä ja liikenneministeriöllä on olemassa henkilöliikenteestä sopimus, joka ulottuu vuoteen 2024. Lehden mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) aikoo tarkastella sopimusta uudelleen päästäkseen avaamaan kilpailun jo ensi vuonna.

Sipilä sanoi STT:lle, ettei kilpailutus koske koko henkilöliikennettä, vaan vain reittejä, jotka VR on jättänyt liikennöimättä.

– Jos meille jää rataosuuksia ilman junaliikennettä, niin miksi me emme kilpailuttaisi toimijoita, jotka sinne haluavat tulla, Sipilä sanoi STT:lle.

Hänen mukaansa yksityisillä toimijoilla on halukkuutta asiaan.

Liikenneministeri Anne Berner vahvisti iltapäivällä, että tavoitteena on junaliikenteen kilpailun avaamisen edellytysten oleminen olemassa keväällä 2016.

– Rautatieliikenteeseen tarvitaan mahdollisimman avoimet markkinat, jotka tarjoavat asiakaslähtöiset, kysyntään ja tarjontaan perustuvat palvelut. Koska kilpailua ei tällä hetkellä rautatieliikenteen henkilökuljetuksissa ole, ei ole myöskään keinoja arvioida rautatieliikenteen kustannustehokkuutta ja laatua, Berner totesi.

Hänen mukaansa kilpailun avaaminen rautatiemarkkinoilla tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta luovutaan ja samoille markkinoille voi tulla muitakin toimijoita.

– Kyse ei siis ole VR:n yksityistämisestä, valtio ei ole luopumassa VR:n omistuksesta.

”VR:n monopoliasema pois”

Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan kysymys ei ole vain VR:ltä vapautuvista yhteyksistä, vaan laajemmasta tarkoituksesta VR:n monopoliaseman poistamiseksi kaukojunaliikenteestä.

Mauriala kirjoittaa liiton verkkosivuilla , että liikenneministeriössä kaavaillaan VR:n monopoliaseman purkamisen aloittamista jo kevään 2016 aikana tehtävällä selvityksellä. Mahdollisia keinoja ovat esimerkiksi ministeriön ja VR:n välisen suoraostosopimuksen avaaminen tarvittaessa väkipakolla tai arvioimalla uudelleen kunnossapito- ja kalustokysymykset niin, että valtion kalustovarallisuus annetaan yksityiseen käyttöön.

Maurialan mukaan valtion politiikka on puhtaimmillaan ideologista yksityistämistä. Hän toteaa, että kilpailun vapauttaminen voidaan tehdä käytännössä ainoastaan antamalla valtion omistuksessa oleva junakalusto yksityisten toimijoiden käyttöön.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tavaraliikenne on ollut vapautettuna vuodesta 2007 alkaen, mutta kalustoinvestointien kalleuden takia kilpailevaa liikennettä ei ole syntynyt. Yksityiset toimijat eivät ole halunneet ottaa kalustoriskiä.

”Kyse on suomalaisten kansallisvarallisuudesta. Kyse on myös yhtiöstä, joka tuottaa valtiolle tuloa sekä hoitaa liikennöintiä alueilla, jonne yksikään markkinaehtoinen toimija ei ikinä asetu”, Mauriala kirjoittaa.

Hän ennakoi, että toteutuessaan suunnitelmat johtaisivat haja-asutusalueiden liikenneyhteyksien vähenemiseen entisestään, kansallisvarallisuuden jakoon yksityisille toimijoille, valtion osinkotulojen pienenemiseen sekä työntekijöiden työehtojen heikkenemiseen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

"Maailmassa, jossa kriisit lisääntyvät, ekokriisi syvenee ja ilmasto kuumenee, ja sitä kautta investointitarve kasvaa, niin minä en velkajarrua kannata", sanoo vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

Uusimmat

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

"Maailmassa, jossa kriisit lisääntyvät, ekokriisi syvenee ja ilmasto kuumenee, ja sitä kautta investointitarve kasvaa, niin minä en velkajarrua kannata", sanoo vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
03

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
04

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
05

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

17.06.2025

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

17.06.2025

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

17.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

17.06.2025

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään