KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

AKT:n lakkoherkkyys on myytti – ”Olemme aika maltillinen ammattiliitto”

Marko Piirainen

Marko Piirainen. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Kansan Uutiset
7.6.2016 8.35

AKT:n 10 lakkovuotta

2006: Viisi päivää kuorma-autoliikenteessä ja linja-autoliikenteessä.

2007: Ei lakkoja.

2008: Ei lakkoja.

2009: Ei lakkoja.

2010:Yksi päivä autoliikennealoilla sekä säiliöauto- ja öljytuotealoilla.

16 päivää satamissa.

2011: Ei lakkoja.

2012: Ei lakkoja.

2013: Lakkouhka Ilmailualan Unionin IAU:n lakon tukitoimeksi.

2014: Ei lakkoja.

2015: Lakkouhka Posti- ja logistiikka-alan PAU:n lakon tukitoimeksi.

Luvuissa eivät ole mukana kansainvälisen kuljetusliiton ITF:n organisoimat lyhyet ulosmarssit eikä syksyn 2015 palkansaajajärjestöjen toimintapäivää.

Lähde: AKT

UP/Birgitta Suorsa

Lakkoherkän liiton maine on takertunut Auto- ja Kuljetusalan ammattiliittoon, vaikka syytä siihen ei liiton mukaan enää ole.

– Kun katsoo lakkotilastojamme, olemme aika maltillinen ammattiliitto, AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen huomauttaa.

Lakkoliiton maine on kuitenkin niin kova, että Elinkeinoelämän keskusliitolla oli alkuun vaikea hyväksyä kilpailukykysopimusta, kun AKT jättäytyi sen ulkopuolelle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vielä perjantaina EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies totesi, että ”vientialojen kannalta tärkeä logistiikkaketju ei valitettavasti lähtenyt mukaan sopimukseen”.

AKT:n tilastoinnin mukaan viime aikoina lakot ovat kohdistuneet lähinnä linja-autoliikenteeseen. Ylipäätään lakkoja on ollut etenkin liittokohtaisten sopimusneuvottelujen aikana, mutta 1990-luvulta alkaen vähenevässä määrin.

Piirainen huomauttaa, että usein lakko on jäänyt uhkaukseksi. Näin on ollut varsinkin, kun työnantajapuolta on pitänyt painostaa neuvottelupöytään.

– Monta kertaa kyse on ollut tukilakosta tai siitä, että työnantaja ei ole noudattanut sopimusta, Piirainen lisää.

Työnantajaliittojen kanssa neuvottelusuhteet ovat parantuneet niin, että sopimusneuvottelujen välillä työnantajaliitot ja AKT neuvottelevat hakeakseen ratkaisuja alakohtaisiin ongelmiin, muun muassa työaikoihin ja logistiikka-alan muuttuviin ammattinimikkeisiin. Näin varmistetaan, että sopimusneuvottelut sujuvat jouhevammin.

Ulkomaiset kuljetusyritykset isoin ongelma

Tärkein AKT:n ja työnantajaliittojen neuvottelukysymys on viime aikoina ollut kabotaasin valvonta ja elinkeinon pysyminen suomalaisissa käsissä.

Piirainen sanoo, että ulkomaisessa omistuksessa olevan kaluston tekemiä Suomen sisäisiä kuljetuksia eli kabotaasia ei valvota. Itä-Suomessa venäläiset kuljetusyritykset rikkovat jatkuvasti kabotaasisäännöksiä.

Rikkomukset ovat johtaneet siihen, että kotimaisten yritysten on entistä vaikeampi kilpailla kuljetuksista.

– Tämä on yhteinen huolemme, johon liikenneministerin tulisi herätä, Piirainen toteaa.

AKT:n keskeisimmät työehtosopimukset ovat voimassa ensi vuoden tammikuun loppuun. Sopimusneuvottelut käydään näillä näkymin marras-joulukuussa.

SAK:laisesta kentästä kilpailukykysopimukseen ulkopuolelle jäivät myös Suomen Elintarviketyöläisten liitto, Rakennusliitto ja Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys.

AKT:n 10 lakkovuotta

2006: Viisi päivää kuorma-autoliikenteessä ja linja-autoliikenteessä.

2007: Ei lakkoja.

2008: Ei lakkoja.

2009: Ei lakkoja.

2010:Yksi päivä autoliikennealoilla sekä säiliöauto- ja öljytuotealoilla.

16 päivää satamissa.

2011: Ei lakkoja.

2012: Ei lakkoja.

2013: Lakkouhka Ilmailualan Unionin IAU:n lakon tukitoimeksi.

2014: Ei lakkoja.

2015: Lakkouhka Posti- ja logistiikka-alan PAU:n lakon tukitoimeksi.

Luvuissa eivät ole mukana kansainvälisen kuljetusliiton ITF:n organisoimat lyhyet ulosmarssit eikä syksyn 2015 palkansaajajärjestöjen toimintapäivää.

Lähde: AKT

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

Uusimmat

Rikostutkinnan realistinen kuvaus on huipussaan Niko Rantsin dekkareissa.

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

Pommiryhmän miehet tauolla. Yhdysvaltojen rahoituksen keskeytyminen vaikeuttaa pomminraivausta Laosissa.

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
05

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

09.05.2025

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

09.05.2025

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

06.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään