KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

AKT:n lakkoherkkyys on myytti – ”Olemme aika maltillinen ammattiliitto”

Marko Piirainen

Marko Piirainen. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

Kansan Uutiset
7.6.2016 8.35

AKT:n 10 lakkovuotta

2006: Viisi päivää kuorma-autoliikenteessä ja linja-autoliikenteessä.

2007: Ei lakkoja.

2008: Ei lakkoja.

2009: Ei lakkoja.

2010:Yksi päivä autoliikennealoilla sekä säiliöauto- ja öljytuotealoilla.

16 päivää satamissa.

2011: Ei lakkoja.

2012: Ei lakkoja.

2013: Lakkouhka Ilmailualan Unionin IAU:n lakon tukitoimeksi.

2014: Ei lakkoja.

2015: Lakkouhka Posti- ja logistiikka-alan PAU:n lakon tukitoimeksi.

Luvuissa eivät ole mukana kansainvälisen kuljetusliiton ITF:n organisoimat lyhyet ulosmarssit eikä syksyn 2015 palkansaajajärjestöjen toimintapäivää.

Lähde: AKT

UP/Birgitta Suorsa

Lakkoherkän liiton maine on takertunut Auto- ja Kuljetusalan ammattiliittoon, vaikka syytä siihen ei liiton mukaan enää ole.

– Kun katsoo lakkotilastojamme, olemme aika maltillinen ammattiliitto, AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen huomauttaa.

Lakkoliiton maine on kuitenkin niin kova, että Elinkeinoelämän keskusliitolla oli alkuun vaikea hyväksyä kilpailukykysopimusta, kun AKT jättäytyi sen ulkopuolelle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vielä perjantaina EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies totesi, että ”vientialojen kannalta tärkeä logistiikkaketju ei valitettavasti lähtenyt mukaan sopimukseen”.

AKT:n tilastoinnin mukaan viime aikoina lakot ovat kohdistuneet lähinnä linja-autoliikenteeseen. Ylipäätään lakkoja on ollut etenkin liittokohtaisten sopimusneuvottelujen aikana, mutta 1990-luvulta alkaen vähenevässä määrin.

Piirainen huomauttaa, että usein lakko on jäänyt uhkaukseksi. Näin on ollut varsinkin, kun työnantajapuolta on pitänyt painostaa neuvottelupöytään.

– Monta kertaa kyse on ollut tukilakosta tai siitä, että työnantaja ei ole noudattanut sopimusta, Piirainen lisää.

Työnantajaliittojen kanssa neuvottelusuhteet ovat parantuneet niin, että sopimusneuvottelujen välillä työnantajaliitot ja AKT neuvottelevat hakeakseen ratkaisuja alakohtaisiin ongelmiin, muun muassa työaikoihin ja logistiikka-alan muuttuviin ammattinimikkeisiin. Näin varmistetaan, että sopimusneuvottelut sujuvat jouhevammin.

Ulkomaiset kuljetusyritykset isoin ongelma

Tärkein AKT:n ja työnantajaliittojen neuvottelukysymys on viime aikoina ollut kabotaasin valvonta ja elinkeinon pysyminen suomalaisissa käsissä.

Piirainen sanoo, että ulkomaisessa omistuksessa olevan kaluston tekemiä Suomen sisäisiä kuljetuksia eli kabotaasia ei valvota. Itä-Suomessa venäläiset kuljetusyritykset rikkovat jatkuvasti kabotaasisäännöksiä.

Rikkomukset ovat johtaneet siihen, että kotimaisten yritysten on entistä vaikeampi kilpailla kuljetuksista.

– Tämä on yhteinen huolemme, johon liikenneministerin tulisi herätä, Piirainen toteaa.

AKT:n keskeisimmät työehtosopimukset ovat voimassa ensi vuoden tammikuun loppuun. Sopimusneuvottelut käydään näillä näkymin marras-joulukuussa.

SAK:laisesta kentästä kilpailukykysopimukseen ulkopuolelle jäivät myös Suomen Elintarviketyöläisten liitto, Rakennusliitto ja Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys.

AKT:n 10 lakkovuotta

2006: Viisi päivää kuorma-autoliikenteessä ja linja-autoliikenteessä.

2007: Ei lakkoja.

2008: Ei lakkoja.

2009: Ei lakkoja.

2010:Yksi päivä autoliikennealoilla sekä säiliöauto- ja öljytuotealoilla.

16 päivää satamissa.

2011: Ei lakkoja.

2012: Ei lakkoja.

2013: Lakkouhka Ilmailualan Unionin IAU:n lakon tukitoimeksi.

2014: Ei lakkoja.

2015: Lakkouhka Posti- ja logistiikka-alan PAU:n lakon tukitoimeksi.

Luvuissa eivät ole mukana kansainvälisen kuljetusliiton ITF:n organisoimat lyhyet ulosmarssit eikä syksyn 2015 palkansaajajärjestöjen toimintapäivää.

Lähde: AKT

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Uusimmat

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään