Nuoret maksavat kaupan kassalla mieluiten mobiilimaksuna tai lähimaksulla. Muut käyttävät yhä pankkikorttia ja yllättävän usein käteistä rahaa, käy ilmi Tampereen yliopiston ja Kaupan liiton selvityksestä.
Maksutapojen muutos aiheuttaa varsinkin pienille kaupoille päänvaivaa, sillä niillä ei ole valmiuksia monenlaisiin maksujärjestelmiin. Lisäksi varsin usein myymälän ja verkkokaupan järjestelmät ovat keskenään erilaiset.
Selvityksen mukaan naiset maksavat ostoksensa myymälöissä mieluiten pankkikortilla (72 pros.), miehet hieman harvemmin (62 pros.). Joka viides mies maksaa ostoksensa käteisellä rahalla.
Näiden perinteisten maksutapojen tilalle on tullut mobiilimaksaminen ja lähimaksaminen. Ensi vuonna otetaan käyttöön suoraveloituksen tapainen automaattinen tilisiirto.
Pienet kaupat voivat joutua ahtaalle
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala haastoi torstaina palveluntarjoajia kehittämään pienille kaupoille sopivia ratkaisuja, joissa myyntitapahtuma tai palautus kirjautuisi sekä myymälän, verkkokaupan että varaston tietoihin samanaikaisesti.
Maksaminen on kaupalle iso kustannuserä, mutta suuret kauppaketjut pystyvät neuvottelemaan pankkien ja maksupalveluyritysten kanssa hyvät ehdot. Pienille erikoiskaupoille maksaminen voi olla iso menoerä. Kun maksutavat jäävät hyvin rajallisiksi, varsinkin verkkokauppa kärsii.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja ei ryhtynyt arvioimaan, millä tavoin pienet alle 10 hengen kaupat selviävät kilpailussa, jos ne eivät pysy mukana maksutapojen kehittyessä.
– Kauppa on iso investoija, ja myös pienten kauppojen investoinnit muodostavat ison summan kansantaloudessa, Kurjenoja pohti.
Pahimmillaan kotimaiset kivijalkakaupat voivat mennä nurin ja tilalle tulevat ulkomaiset kauppaketjut.
Lasku pysyy maksutapana
Etenkin iäkkäämmät haluavat yhä maksaa verkko- tai postimyyntiostoksensa laskulla. Toimitusjohtaja Pekkala vakuuttaa, että laskulla maksaminen pysyy vastaisuudessakin vaihtoehtona.
– Lasku ja käteinen raha pysyvät. Käteinen raha ei varmaan häviä pitkään aikaan minnekään.
Vaihtoehtoja maksamiseen tulee koko ajan lisää. Maksutavan pitää kuitenkin olla sekä nopea että turvallinen. Jos lähimaksukortti katoaa, muutkin voivat tehdä sillä ostoksia.
– Vaihtoehdot ovat hyvä asia, mutta huonoa on, että maksaminen muuttuu sekavammaksi. Se on vaikeampaa myös kuluttajille. Pitäisi saada hyviä toimivia järjestelmiä, jotka ovat riittävän turvallisia ja riittävän kustannustehokkaita, Pekkala sanoo.
Verkkokaupassa teknisiä ja maksuongelmia
Verkkokaupassa on yhä monia ongelmia. Selvityksen mukaan peräti yli 40 prosenttia verkko-ostoksista keskeytyy. Pekkala huomauttaa, että kotimaisessa kaupassa maksujärjestelmät ovat toisinaan liian monimutkaiset.
Monta kertaa verkko-ostaminen keskeytyi sopivan maksutavan puuttumiseen, tekniseen vikaan, tai siksi, että asiakas muutti mieltään esimerkiksi kuljetuskustannusten takia. Jos syy oli tekniikassa tai maksutavassa, asiakas ei yleensä palannut samaan verkkokauppaan (65 pros.).