KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Pääkirjoitus

Bernerin kysymys oli oikea, vastaus väärä

Anne Bernerin nostaminen ministeriksi oli Juha Sipilältä surkea ratkaisu.

Anne Bernerin nostaminen ministeriksi oli Juha Sipilältä surkea ratkaisu. Kuva: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Kansan Uutiset
27.1.2017 7.14

Pääministeri Juha Sipilän ”Ratkaisujen Suomi” -hallitus kulkee kriisistä kriisiin. Ei ole kahtakaan vuotta siitä, kun Sipilä julisti, että ”nyt me olemme yksi hallituspuolue, joka sorvaa yhteisen kantansa ulos, ja jonka takana sitten koko hallitus seisoo”.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suurisuuntainen liikenneuudistus ei olisi voinut mennä tässäkään mielessä pahemmin pieleen. Ministeri suhmuroi ja hallituskumppanit olivat epätietoisia hankkeesta. Maanantaina vuoden kestänyt valmistelu pysäytettiin. Pääministeri ehti juuri ja juuri sitä ennen antaa Bernerille täyden tukensa. Käteen ei jäänyt kuin konsulttien yli 300 000 euron lasku.

On onnetonta, että ainoana ministerinä ilman erityisavustajaa toimiva Berner pääministerin siipien suojassa sählää tällä tavalla, sillä hänen selvityksessään esiin nostama asia on sinänsä vakava. Vain kaksi vuotta sitten työnsä päättänyt parlamentaarinen työryhmä totesi, että liikenneväylien korjausvelka on noin 2,4 miljardia euroa ja kasvaa noin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt kaksi vuotta myöhemmin velka on siis 2,6 miljardia.

Berner on oikeassa siinä, että liikenteestä kerättävillä verotuloilla korjausvelan hoitaminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Uudet autot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja edessä on siirtyminen sähköisiin ajoneuvoihin. Bensaveron tuotto laskee vääjäämättä.

Kukaan ei kuitenkaan pystynyt osoittamaan, miten yhtiömalli ratkaisisi liikenneverkon rahoituksen. Berner sanoi, että kenenkään menot eivät kasva, mutta uutta rahaa tipahtaa jostakin miljardeja, vaikka välistä ottajiksi tulee lisäksi yksityisiä operaattoreita.

Kuulostaa siltä kuin ministeri olisi ollut hölmöläisten peittoa jatkamassa.

Tai Bernerin ja hänen suojelijansa Sipilän pakkomielteisesti toteuttaman vallankumouksen yhdeltä osalta, jossa koko Suomi pala kerrallaan muutetaan yhtiöksi.

Pään seinään hakkaamisen sijaan hallituksen olisi pitänyt tarttua jo keväällä 2015 Paula Risikon liikenne- ja kuntaministerinä johtaman työryhmän esityksiin. Kaikki eduskuntapuolueet sitoutuivat joulukuussa 2014 siihen, että korjausvelan kasvun pysäyttäminen vaatii perusväylänpitoon lisärahoitusta 100 miljoonaa euroa vuodessa ja korjausvelan vähentäminen lisäksi vähintään 50 miljoonaa euroa vuodessa.

Rahoitusmalleista työryhmä piti talousarviorahoitusta jatkossakin keskeisenä, mutta nosti sen täydentämiseksi esiin esimerkiksi elinkaarirahoituksen, valtion sisäisen lainan, liikennerahaston ja hyötyjä maksaa –mallin. Poliittinen yksimielisyys korjausvelan hoitamisesta on olemassa. Uusia komiteoita ei tarvita, vaan jo kuitattujen linjausten panemista täytäntöön.

kai.hirvasnoro@kansanuutiset.fi

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Pääministeri Petteri Orpo hehkui optimismia Pääministerin haastattelutunnilla viime sunnuntaina.

Parikymmentä vuotta oikeistovaltaa Suomessa ja tässä tulos – miksi vasemmiston linja ei vedä?

Suomi ei ole eurooppalaisessa tarkastelussa suuri poikkeus – virta vie oikealle tai äärioikealle melkeinpä kaikkialla

Oppositio opettaa harvoin edes vasemmistoa

Keir Starmerin luotsaama Britannian työväenpuolue on menettänyt valtaosan suosiostaan.

Valtapuolueet tarjoilevat vaihtoehdottomuutta – Ei tulevaisuus ole kadonnut, vaikka ne ovatkin menettäneet sen kuvittelemisen kyvyn

K9 Moukari -telahaupitsi Puolustusvoimain lippujuhlan päivän valtakunnallisen paraatin ohimarssilla Kuopiossa 4. kesäkuuta 2025.

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

Uusimmat

Vesa Puuronen.

Vasemmistoliiton varapuheejohtajaksi pyrkivä Vesa Puuronen: ”Meidän tulisi tarjota visio ei-kapitalistisesta tulevaisuudesta”

Vasemmistoliiton puoluekokous ei herätä suuria tunteita, ja siihen on hyvä syy

Minja Koskelasta tuli vasemmistoliiton puheenjohtaja syksyllä 2024.

”Yhteiskunnassa käytetään enemmän sanaa minä kuin me” – Minja Koskela haluaa tähän muutoksen

Hallitus korvaa elokuva-alan leikkaukset uusilla koulutusleikkauksilla.

Hallitus leikkaa omat koulutustavoitteensa kuoliaaksi, sanoo Lohikoski

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
03

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
04

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
05

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Finnveran miljardivaltuuksissa puhutaan hurjista summista: ”Riskit ovat valtavat”

20.11.2025

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

20.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Juha Pitkänen:”Pärjätäksemme on meidän oltava koko Suomen puolue”

20.11.2025

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

20.11.2025

Sarkkinen VTV:n raportista: Marinin hallituskauden loppupuolella julkinen talous oli lähellä tasapainoa ja työllisyys ennätyksellisen hyvällä tasolla

20.11.2025

Hallitus on keskittynyt elinkeinoelämän toiveiden täyttämiseen ja unohtanut työttömät, Eloranta suomi SAK:n edustajistossa

20.11.2025

Varapuheenjohtajaksi pyrkivän Harri Pikkaraisen arvio vasemmistoliitosta: ”Hyvät mahdollisuudet kasvaa keskisuureksi puolueeksi keskilyhyellä aikavälillä”

20.11.2025

VTV laski väärin edellisen hallituksen menojen kasvun, väittää Sanna Marinin luottomies Matias Mäkynen

20.11.2025

Näin valmisteltiin Orpon hallituksen vallankumouksellinen ohjelma – millä mallilla on vasemmiston pohjatyö?

20.11.2025

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

19.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Laura Meriluoto kehottaa kysymään, mitä tulee talouskasvun jälkeen

19.11.2025

Palkansaajien ostovoimaa kasvaa, kiitos kuuluu palkankorotuksille, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko

19.11.2025

Ilmastokokouksessa enemmän fossiilisten lobbareita kuin ulkomaisia vieraita, päivittelee kansalaisjärjestö

19.11.2025

Tarkastusvirastolta tiukkaa kritiikkiä Marinin hallitukselle: Velkaa otettiin liikaa koronan varjolla

19.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään