Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii sitovia säädöksiä opetuksen laadun ja koulutuksen tasa-arvoisuuden turvaamiseksi. Suomi on Luukkaisen mukaan valintatilanteessa. Joko luovumme koulutuksellisesta tasa-arvosta tai puutumme kasvavaan eriarvoisuuteen.
– Tuoreimmat Pisa-tulokset olivat hätkähdyttävät, sillä ne osoittivat kiistatta, kuinka oppimistulokset eriytyvät nopeasti. Toisekseen ne todistivat, että paikallisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa lasten ja nuorten oppimistuloksiin.
Juuri ilmestyneet arviointitulokset osoittavat Luukkaisen mukaan lisäksi, että valtaosa koulutuksen järjestäjistä ei täytä edes lain vaatimuksia itsearvioinnista, todellisesta laadunhallinnasta puhumattakaan.
– Itsearviointi on laajalti pelkkää höttöä, vain sanoja paperilla, vaikka koulutuksen laatuajattelu perustuu juuri sille.
Vanhempien tausta ja alue vaikuttavat
Luukkaisen mukaan vanhempien taustan vaikutus on yhä voimistunut, mutta myös alueelliset erot ovat jyrkentyneet selvästi.
– Vahvat koulutuksen järjestäjät pärjäävät yhä. Ne ovat pääkaupunkiseudun kuntia ja maakuntakeskuksia, joilla on varaa panostaa perusopetuksen järjestämiseen ja opettajien täydennyskoulutukseen.
Eriarvoisuuden kasvu ei Luukkaisen mukaan koske kuitenkaan pelkästään perusopetusta, vaan se alkaa jo varhaiskasvatuksesta. Osa kunnista on rajannut osallistumisoikeutta ja heikentänyt lasten ja henkilöstön välistä suhdelukua. Samoin esimerkiksi ammatillisen koulutuksen leikkaukset vaarantavat kymmenien tuhansien nuorten opintomenestyksen.
– Heikosti opinnoissaan menestyviä nuoria on yhä enemmän. Yhä useampi nuori ei saavuta jatko-opintoihin vaadittavaa osaamista. Esimerkiksi joka viides 20–24-vuotias nuori mies on työelämän ja koulutuksen ulkopuolella. Tämä on jo hyvin suuri uhka työelämästä syrjäytymiseksi.
Kaikkien aikojen sivistysvaalit
OAJ:n Luukkaisen mielestä kevään kuntavaalit ovat kaikkien aikojen sivistysvaalit, sillä koulutus ja kasvatus on kuntien selvästi tärkein tehtävä, kun sote-palvelut siirtyvät maakunnille.
– Kuntapäättäjät ratkaisevat, tingitäänkö opetuksen määrä minimiin vai kehitetäänkö koulutusta pitkäjänteisesti. Erot eri kuntien välillä ovat liian suuret. Tähän on puututtava kiristämällä lainsäädäntöä. Esimerkiksi perusopetuksen laatukriteereistä on tehtävä sitovia. Myös lukiokoulutukseen on saatava sitovat laatukriteerit.
Puolueiden vastauksia Luukkaisen kysymyksiin saadaan Educa-messuilla lauantaina kello 11.30–13.