– Tyydyttävä kompromissi, luonnehtivat sekä palvelutyönantajien Palta että Ilmailualan Unioni myöhään maanantai-iltana syntynyttä sopimusta.
Sitkeä lentoliikenteen maapalveluja koskeva työriita ratkesi valtakunnansovitteluja Minna Helteen toiseen sovintoehdotukseen. Kiistan osapuolet hyväksyivät sovintoesityksen 30-tuntisen neuvottelurupeaman jälkeen.
Sopimus on kolmivuotinen. Samalla peruuntuivat Ilmailualan Unionin loppuviikosta uhanneet työnseisaukset lentoasemilla.
Valtakunnansovittelija Minna Helle katsoo työriidan olleen erityisen hankala. Näkemyserot olivat Helteen mukaan suuret ja periaatteelliset. Viikkoja jatkunut sovittelu oli eiliseen asti täysin jumissa, Helle luonnehti.
Kuka sopii ja mitä?
Työriidan ytimessä oli kiista siitä, mitä ja kenen solmimaa työehtosopimusta Airpro Oy:n maapalveluissa tulee noudattaa. Yrityskohtaista työehtosopimusta, kuten tähänkin asti, vai alan yleissitovaa työehtosopimusta.
Helle rakensi kirkon keskelle kylää. Tulokseen johtaneen sovintoesityksen mukaan suurimmilla lentoasemilla Helsinki-Vantaan lentokentällä ja Oulussa siirrytään siirtymäajan jälkeen alan yleissitovaan työehtosopimukseen. Siirtymäaika kestää Airpron talokohtaisen työehtosopimuksen voimassaolon päättymiseen asti helmikuuhun 2018.
Muilla lentoasemilla noudatetaan Airpron yrityskohtaista sopimusta, kuten tähänkin asti. Samalla sovittiin kenttäkohtaisista paikallisista järjestelyistä.
Yleissitovan sopimuksen osapuolet ovat IAU ja Palta. Airpron talokohtaisessa työehtosopimuksessa osallisina ovat Julkisten ja hyvinvointialojen JHL, Palkansaajajärjestö Pardia, Ammattiliitto Pro ja palvelutyönantajien Palta.
Pitkä sopimuskausi
Työnantajia sopimuksessa miellyttää pitkä, kolmivuotinen sopimuskausi, kommentoi varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto syntynyttä sopua. Hänen mukaansa paikalliset sopimusjärjestelyt mahdollistavat joustavan siirtymisen yrityskohtaisesta sopimuksesta yleissitovaan sopimukseen suurimmilla lentokentillä.
IAU:n varapuheenjohtajan Pekka Kähkösen mielestä kompromissin luonteeseen kuuluu, etteivät ammattiliiton tavoitteet toteudu täysimääräisesti.
IAU:n tavoite yleissitovaan sopimukseen siirtymisestä toteutuu nyt siirtymäajalla Helsinki-Vantaan ja Oulun lentoasemilla. Niillä työskentelee Kähkösen mukaan 80 prosenttia IAU:n maapalveluissa työskentelevistä jäsenistä.
– Karvasta kalkkia meille oli, että 20 prosenttia liiton jäsenistä jää Aipron talokohtaiseen sopimukseen.
Verrokeiksi metalli ja kemia
IAU:n lähtökohtana työriidassa oli saada jäsentensä palkat ja muut työehdot samalle tasolle muiden alalla työskentelevien kanssa. Kähkösen mukaan se toteutuu nyt asteittain 80 prosentin osalta. Loppujen osalta perustetaan työryhmä selvittämään työehtoja ja noudatettavaa sopimusta.
Sopimuksen mukaan maapalvelujen palkkoja ei koroteta vuonna 2018. Siitä eteenpäin palkantarkastusten verrokkiryhmänä käytetään Teknologiateollisuuden ja Metalliliiton sekä kemian perusteollisuuden työntekijäsopimuksia.
Turvatarkastuksen osalta IAU:n tavoitteena oli samantasoinen sopimus kuin PAMin vartijoiden kanssa. Kähkösen mukaan sopimukseen sisältyy parannuksia työaikoihin, ylitöihin ja asteittain myös palkkoihin.