Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson vaatii hallitusta takaamaan riittävät resurssit ammatillisen koulutuksen uudistamiseen
Anderssonin mukaan aiemmin toteutetut massiiviset leikkaukset uhkaavat vesittää uudistuksen tavoitteet ja vaarantavat muun muassa opiskelijoiden oikeuden laadukkaaseen lähiopetukseen ja oppimista edistävään ryhmätyöskentelyyn. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on esittänyt leikkauksien perumista.
– Leikkausten lisäksi suuri ongelma hallituksen esityksessä on ehdotettu rahoitusmalli. Perusrahoituksen osuutta on lisättävä. Liian alhainen perusrahoitusosuus johtaa jatkuvaan epävarmuuden tilaan koulutuksen järjestäjille, ja tekee henkilöstön mitoituksesta ja koulutustarjonnan suunnittelusta vaikeaa, toteaa Andersson.
Perusrahoituksen osuutta on lisättävä.
Koulutusta siirtyy työpaikoille
Anderssonin mukaan laajenevan työssäoppimisen aikaansaamiseksi olisi pitänyt toteuttaa perusteellisempi uudistus, jossa olisi sovittu myös työpaikkaohjaajien työajan käytöstä, taloudellisista korvauksista sekä työpaikkaohjaajien koulutukseen suunnattavista voimavaroista.
– Perusteltua olisi mahdollistaa koulutuksen järjestäjille koulutuskorvausten maksaminen työpaikalle, opiskelijan ohjaamisen varmistamiseksi. Nyt vaarana on, että työharjoittelupaikkoja ei ole riittävästi tai opiskelija jää työpaikalla ilman tarvittavaa ohjausta ja arviointia.
Ammatillisen koulutuksen leikkaukset ovat jo johtaneet pienempien oppilaitosten lakkauttamiseen ja opettajien irtisanomiseen.
Erityistä tukea tarvitseville huomiota
Uudistuksessa on Anderssonin mielestä otettava myös paremmin huomioon erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat.
– Vammaisten nuorten yhdenvertaisten oikeuksien koulutukseen on toteuduttava. Ammatillisen koulutuksen uudistuksessa tulee huolehtia myös erityisen vaativan tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden oikeudesta saada tukea omaan oppimiseen ammatillisessa oppilaitoksessa.
Andersson esittää, että valmentavia koulutuksia tulee kehittää niin, että jokaiselle turvataan edellytystensä mukaisesti aito mahdollisuus edetä ammatilliseen oppilaitokseen, tutkinnon tai tutkinnon osan suorittamiseen sekä eteenpäin työelämään.
– Yksi suurimmista haasteistamme on saada koko ikäluokka jatkamaan peruskoulusta toisen asteen opintoihin.
Oppositiopuolueet ovat tänään jättäneet yhteisen vastalauseen sivistysvaliokunnan mietintöön ammatillisen koulutuksen uudistuksesta.