Kansanedustaja, liikennevaliokunnan jäsen Jari Myllykoski (vas.) pohtii blogissaan, onko liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) toiminta raideliikenteen kilpailutusasiassa linjassa ministerin velvollisuuksien kanssa.
Liikenneministeri Berner on esittänyt raideliikenteen avaamista kilpailulle 2020-luvulla. Valtioneuvoston omistajaohjauksen teettämä selvitys kertoo kuitenkin, että kilpailutus toisi hyötyä vain, jos valtio rakentaisi lisää raiteita kuormittuneisiin kohtiin.
– Mistä nuo rahat revittäisiin, kun VR ei pystyisi maksamaan nykyiseen tapaan osinkoja valtiolle, joita esimerkiksi viime vuodelta maksettiin 90 miljoonaa euroa? Myllykoski kysyy blogissaan.
Uudistus ei ole VR:n tai valtiontalouden kannalta positiivinen
Myllykoski muistuttaa, että ministerit ovat virkavalassaan tai -vakuutuksessaan sitoutuneet toimimaan kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi.
– Uudistus ei selvityksen mukaan ole VR:n tai valtiontalouden kannalta positiivinen. Ministerin vakuutuksen kanssa linjassa ei ole ideologisen yksityistämishankkeen läpiajaminen hinnalla millä hyvänsä.
Myllykosken mukaan koko raideliikenteen kilpailulle avaamisen sijaan tulisi keskittyä maakuntavetoisen seutuliikenteen kehittämiseen.
– Kaupunkiseutujen työmatkaliikennettä voitaisiin ohjata nykyistä enemmän raiteille. Yksityisautoilun tarpeen vähentyessä ilmastopäästöt vähenisivät. Parempi liikenne parantaisi seutukuntien taloudellista dynamiikkaa.
– Parasta olisi, että kehitettäisiin maakuntavetoisia seutuliikennejärjestelyjä raideliikenteessä, mutta jätettäisiin kaukoliikenteen operointi edelleen VR:n tehtäväksi, Myllykoski kirjoittaa.