KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Uotila pettyi kunnianhimon tasoon liikenteen päästövähennyksissä

Suomen on vähennettävä liikenteen päästöt puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Suomen on vähennettävä liikenteen päästöt puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Kuva: Lehtikuva/Sari Gustafsson

Työryhmä esittää vähäpäästöisten autojen hankintaan ja muuntamiseen kuuden miljoonan euron tukea vuosittain.

Kansan Uutiset
30.8.2017 12.40

Vasemmistoliiton kansanedustaja Kari Uotila tukee liikenteen päästövähennystavoitteista syntynyttä kompromissia, vaikka on pettynyt sen kunnianhimon tasoon. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johtama parlamentaarinen työryhmä on laatinut 11-kohtaisen väliraportin liikenteen päästövähennyksiin liittyvistä esityksistä.

– Ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan nopea muutos liikennesektorille. On hyvä, että päästövähennyslinjaukset pystyttiin työryhmässä tekemään laajalla yhteisymmärryksellä, mutta vasemmistoliitto on huolissaan kunnianhimon tasosta. Tarvitaan päättäväisiä lisätoimia, jotta varmistetaan liikenteelle asetettu 3,6 miljoonan tonnin päästövähennystavoitteen saavuttaminen, Uotila sanoo.

Työryhmä esittää keskiviikkona julkistetussa väliraportissa liikenteen päästöjen vähentämistä tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä, tekemällä vero- ja sääntelymuutoksia sekä parantamalla joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistämällä liikenteen palveluistumista.

Tarvitaan päättäväisiä lisätoimia, jotta varmistetaan liikenteelle asetettu 3,6 miljoonan tonnin päästövähennystavoitteen saavuttaminen.

EU:n asettamien päästövähennystavoitteiden sekä kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan liikenteen päästöt on vähennettävä puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Työryhmä esityksiä ovat muun muassa biopolttoaineiden osuuden kasvattaminen 30 prosenttiin aiempien päätösten mukaisesti. Vähäpäästöisten ajoneuvojen lisääntymistä tavoitellaan tukemalla vuosina 2018–2021 täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia yhteensä 6 miljoonalla eurolla vuosittain.

Ruuhkamaksuja ja verovähennyksiä

– Vasemmistoliitto on työskentelyn aikana korostanut toimenpiteiden oikeudenmukaista kohdentumista, eli että vaikutukset eri väestöryhmille, tulotasoille, alueille ja elinkeinoille huomioidaan ja tarvittaessa kompensoidaan, kertoo Uotila.

Hänen mukaansa ruuhkamaksut kaupunkiseuduilla olisi yksi mahdollisuus tasata kustannuksia eri alueiden välillä, ja esimerkiksi verovähennyksillä tai tulonsiirroilla voidaan helpottaa pienituloisten asemaa.

Hyvänä hän pitää sitä, että väliraportissa esitetään tukea nykyisten autojen konvertointiin ja vaihtamiseen vähäpäästöisemmiksi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Rohkeampia kokeiluja

– Vasemmistoliitto olisi halunnut edetä konkreettisemmin ja päättäväisemmin jo tässä väliraportissa. Eduskunta on hyväksynyt laajalla yksimielisyydellä energia- ja ilmastostrategian ja olemme sitoutuneita kansallisiin tavoitteisiin ilmastopäästöjen vähentämiseksi. Ilmastonmuutoksen torjunta on meidän yhteinen vastuumme. Rivakat keinot ovat tärkeitä etenkin nyt, kun talouden kasvaessa liikennemäärät oletettavasti kasvavat, Uotila toteaa.

Hänen mukaansa rahoitusta toimenpiteille tarvittaisiin sovittua enemmän.

– Vasemmistoliitto edellyttääkin, että määrärahatasoa korotetaan tulevissa kehyspäätöksissä, jotta julkinen liikenne ja liikenteen sähköistyminen voivat edetä riittävän nopeasti. Olisimme myös halunneet rohkeampia kokeiluja esimerkiksi kyydin jakamiseen ja sähköautojen yhteiskäyttöön.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Uusimmat

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

Kristiinankaupungin mysteerit jäävät taka-alalle, kun Kaisu Tuokko keskittyy täysillä Eevin ja Matsin hankalaan suhteeseen.

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
02

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään