Kansanedustajan, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenen Jari Myllykosken (vas.) mielestä Suomessa on syytä keskittyä raideliikenteen palvelun parantamiseen sen pilkkomisen sijaan. Myllykoski piti tiistaina eduskunnassa vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron välikysymyskeskustelussa raideliikenteen nykytilasta ja tulevaisuudesta.
– Olemme Suomessa jo tehneet EU:n edellyttämät toimet rataverkon hallinnan ja harjoittamisen sekä koulutusjärjestelmän ja turvallisuusjärjestelmän eriyttämisestä.
Myllykosken mukaan on olemassa erityinen peruste jatkaa Suomessa VR:n liikennöinnillä, ja keskittyä palvelun parantamiseen sen pilkkomisen sijaan.
Hankkeessa monia puutteita
Ministeri Bernerin hankkeesta Myllykoski löysi monia puutteita.
– Yksiraiteiselle paikoitellen osin huonokuntoiselle radalle ei synny lisää ja parempaa liikennettä vain sillä, että pilkotaan valtionyhtiö VR ja myydään reittejä ulkomaisille suuryrityksille aggressiivisen verosuunnittelun temmellyskentäksi.
Konsulttiarvion mukaan kilpailuttamisesta saataisiin lisää hyötyä vain, jos valtio tekisi miljardiluokan investoinnit rakentamalla lisää raiteita kuormittuneisiin kohtiin.
– Mistä nuo rahat revittäisiin, kun VR ei pystyisi maksamaan nykyiseen tapaan osinkoja valtiolle, Myllykoski kysyi.
Hän kysyi myös, kenelle uudistusta ollaan tekemässä.
– Suomalaisille junamatkustajille vai ulkomaisille suuryrityksille? Näyttää siltä, että kyseessä on hallituksen ideologinen hanke alistaa valtion omaisuutta kansainvälisten kermankuorijoiden käsiin, Myllykoski sanoi.
Yksityistämisestä paljon huonoja esimerkkejä
Junaliikenteen yksityistämisestä on hänen mukaansa useita huonoja esimerkkejä maailmalta.
– Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa raideliikenne on tärkeä julkinen palvelu. Ihmisten vapaus liikkua on tärkeää koko maassa, Myllykoski korosti.
Raideliikenne on ilmastonmuutoksenkin asettamien vaatimusten takia tulevaisuuden liikkumismuoto, jota tulee lisätä ja edistää. Osin huonoon kuntoon päässyttä raideverkkoamme tulee kunnostaa aktiivisesti. Vasemmistoliitto ehdottaakin, että liikenneinfran korjaamisesta päätettäisiin yhdessä kaikkien puolueiden kesken, ja päätökset kantaisivat yli vaalikausien.