Vuoden 2018 alusta voimaan tuleva ammatillisen koulutuksen reformi laittaa ammatillisissa opinnoissa olevat oppilaat eriarvoiseen asemaan. Heikosti opinnoissa pärjäävät oppilaat uhkaavat jäädä uudistuksessa jalkoihin. Eriarvoisuus lisääntyy ja pahimmassa tapauksessa opintonsa kesken jättäneet jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle pysyvästi.
Toimivan järjestelmän uudistaminen yhä paremmaksi on vaikeaa. Sähköisillä aloilla amisreformi on otettu vastaan huolestuneena, niin oppilaitoksien, ammattiliiton kuin työnantajien puolelta. Todellisuudessa uudistuksen takana ei näytä olevan uudistustarve, vaan koulutuksesta leikkaaminen.
Sähkötöiden tekeminen on sähkö- ja sähkötyöturvallisuuden takia säännelty erityislainsäädännöllä. Sähkötyötä tekevän henkilön tulee hallita käytännön asennustyötaitojen lisäksi riittävästi sähkön teoriaa. Sähkön teorian opiskelu työpaikoilla ei ole mahdollista, vaan se edellyttää tarkoitukseen soveltuvaa oppilaitosympäristöä opettajineen sekä asianmukaisine ja ajantasaisine työvälineineen ja mittalaitteineen.
Uudistuksen takana ei näytä olevan uudistustarve, vaan koulutuksesta leikkaaminen.
Työpaikoilla tapahtuva lisääntyvä oppiminen johtaa sähköalan luonteesta johtuen väistämättä alan ammatillisen osaamisen kapea-alaistumiseen ja alan yleisen ammatillisen osaamistason heikentymiseen. Sillä on taas suora yhteys sähköturvallisuuden tasoon ja riski sen heikkenemisestä kasvaa koulutusreformin käyttöönoton myötä.
Työssäoppimispaikoista tulee pula, kun työnantajat eivät ole halukkaita ottamaan lisävastuuta nuorten koulutuksesta työpaikoilla. Nuorille ensimmäiset kokemukset työelämästä voivat olla huonoja, kun työnantajien resurssit kouluttaa ovat vähissä kaiken kiireen keskellä.
Työnantajat tuskailevat lisävastuista, joita heille tulee ilman lisäkorvausta, eivätkä kaikki opiskelijat ole valmiita työelämään. Kuka työnantaja haluaa ottaa heitä vastuulleen?
Tulevaisuudessa maamme tarvitsee ammattitaitoisia työntekijöitä työpaikoille, siksi meidän tulee tehdä selväksi pelisäännöt niin oppilaitoksissa kuin työpaikoillakin tapahtuvan opetuksen laadun takaamiseksi.
Ari Wigelius
järjestöasiantuntija
Sähköliitto