Puolessa tunnissa Helsingistä Tallinnaan junalla. Kertalippu 18 euroa, sarjalipulla 15 euroa. Kuukausilipun hinta 480 euroa. Henkilöjunia ruuhka-aikaan 20 minuutin välein 200 kilometrin tuntinopeudella. Vuorokauden aikana kaupunkien välillä liikennöi noin 40 henkilöjunaa.
Tallinnassa julkistettiin keskiviikkona selvitys Helsinki–Tallinna-tunnelista. Sen toteutti FinEst Link -projekti, joka on EU:n Interreg Central Baltic –ohjelman rahoittama selvitys. Hanketta on koordinoinut Uudenmaan liitto.
Selvityksessä visioidaan tulevaisuuden kolmen miljoonan asukkaan kaksoiskaupunkia, jossa ihmiset, tavarat ja palvelut liikkuvat nopeasti ja laajenevat työmarkkinat synnyttävät talouskasvua ja parantavat ihmisten elämänlaatua sekä yritysten toimintamahdollisuuksia.
Hintaa tunnelille kertyy selvityksen mukaan 13–20 miljardia euroa ilman junakalustoa. Projektin laskelmissa käytettiin 16 miljardin arviota.
Käytössä tunneli voisi olla henkilö- ja tavaraliikenteelle vuonna 2040. Rakentaminen alkaisi vuonna 2025.
Arktiselta alueelta Euroopan ytimeen
Toteutuessaan ja muihin hankkeisiin yhdistyessään tunneli yhdistäisi liittäisi alueen Euroopan ytimeen, sanoi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner selvityksen julkistamisseminaarissa.
– Yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, Berner sanoi.
Ministerin mukaan toimivat liikenne- ja viestintäyhteydet ovat edellytys arktisen alueen kestävälle kehittymiselle ja kasvulle.
Kevään aikana arvioidaan selvityksen tuloksia yksityiskohtaisemmin ja mietitään muun muassa mahdollisen jatkotyön toteutusta ja rahoitetusta.
– Aluekehityksen ja kaksoiskaupunkikehityksen näkökulmasta rautatietunnelista koituvat hyödyt olisivat merkittävät paitsi Helsingille ja Tallinnalle, myös Viron ja Suomen valtioille. Lisäksi tunneli poistaisi Suomen saarimaisen aseman meren takana ja yhdistäisi meidät eurooppalaiseen rautatieverkkoon, totesi projektijohtaja Kari Ruohonen.
Lentokentältä lentokentälle
Autojunia, rekkajunia ja rahtia kuljettavia junia liikennöisi yhteensä noin 30 vuorokaudessa. Näiden matkavauhti olisi 120–160 kilometriä tunnissa. Henkilöauton kuljettaminen autojunassa maksaisi 70 euroa.
Helsinki–Tallinna-tunnelin linjaus on 103 kilometriä pitkä. Kyseessä olisi maailman pisin merenalainen merenalainen rautatietunneli. Tunneli yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentokentän Tallinnan Ülemisteen, joka sijaitsee lentokentän tuntumassa ja on Rail Baltican pääteasema.
Projektilaskelmien mukaan tunnelissa matkustaa vuosittain 12,5 miljoonaa henkeä ja lisäksi laivalla matkustajia on 10,5 miljoonaa. Nykyisellään kahden tunnin laivamatkan Helsingin ja Tallinnan välin tekee vuosittain noin yhdeksän miljoonaa henkeä.