Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä esittää, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen tulisi osoittaa vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Tämä tarkoittaisi vähintään noin 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta.
Vuoden työskennellyt työryhmä julkaisi yksimielisen loppuraporttinsa keskiviikkona. Sen mukaan liikenneverkon rahoitustaso sekä lyhytjänteinen väyläpolitiikka ovat toimineet yhteiskunnan kehityksen esteenä.
– Työryhmän ehdotusten toteutuessa liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen saataisiin paljon kaivattu, pysyvä rahoitustason korotus. Vähintään 300 miljoonan euron vuosittainen lisärahoitus parantaisi liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja koko liikenneverkon kunnossapitoa, sanoi työryhmän puheenjohtaja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Työryhmä esittää, että jatkossa liikenneverkkoa kunnossapidettäisiin ja kehitettäisiin parlamentaarisesti valmistellun 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti. Liikennejärjestelmäsuunnitelma muun muassa sisältäisi kehittämisen ja kunnossapidon kannalta keskeiset hankkeet ja liikenteen palveluiden kehittämisen.
Vasemmistoliittoa työryhmässä edustanut kansanedustaja Kari Uotila on tyytyväinen loppuraporttiin. Hän korosti demokraattista päätöksentekoa sekä kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen roolia.
– Vasemmistoliitolle oli koko ajan tärkeää, että kansanvalta säilyy ja ilmastonmuutos otetaan vakavasti. Vaikka yksittäisten liikennehankkeiden rahoitus nyt mahdollisestaan myös yhtiömuotoisella toteutuksella, säilyvät eduskunnan päätös- ja budjettivalta, kun 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tuodaan selontekona eduskuntaan, Uotila sanoo.
Ryhmällä ei kantaa käyttäjämaksuihin
Työryhmä ei ottanut työssään kantaa käyttäjämaksuihin maanteillä tai katuverkolla, vaan totesi, että näiden tarve tulee arvioida erikseen. Sen sijaan raportissa todettiin, että nykyisin käytössä olevia rata- ja väylämaksuja voitaisiin hyödyntää jatkossakin. Työryhmä ei tehnyt liikenteen verotusta koskevia ehdotuksia.
Vasemmistoliitto on ehdottanut ruuhkamaksujen käyttöönottoa suurille kaupunkiseuduille, jotta ilmastopäästöt vähentyisivät joukkoliikenteen osuuden kasvaessa, ja myös muun autoliikenteen sujuvuus parantuisi.
– On välttämätöntä, että lähitulevaisuudessa saadaan myös ruuhkamaksut keinovalikoimaan. Ei ole oikein, jos liikkuminen kallistuu vain siellä, missä oman auton käyttö on välttämätöntä. Siksi kaupunkeihin tarvitaan ruuhkamaksut, jotka ohjaavat liikkumista joukkoliikenteeseen, Uotila sanoo.
Uotila toivoo, että seuraava hallitus ja eduskunta sitoutuvat toteuttamaan kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja vähentävät korjausvelkaa.
– On hyvä, että pitkäjänteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman parlamentaarinen valmistelu aloitetaan jo tällä vaalikaudella ja jatketaan seuraavalla.